top of page

Praha, časť šiesta (posledná): Kráľovské Vinohrady

V Prahe som strávila niekoľko mesiacov a spôsob života v tomto meste som si vyslovene zamilovala. V mojich predchádzajúcich článkoch som písala o rôznych pražských štvrtiach, napríklad o Karlíne, Letnej ale aj centre okolo Vltavy, a hlavnej stanice, ale aj o tom, že to tu považujem za stredoeurópsku verziu Los Angeles :). Ak chcete spoznať Prahu čo najlepšie, je podľa mňa základ odísť z klasických turistických trás a vybrať sa do štvrtí okolo centra Prahy, kde je skutočný pražský život a kde je menej turistov a viac miestnych. Ak napríklad budete blízko krásnej štvrti Vinohrady a Žižkov, mali by ste tam zbehnúť. Je to podobne hipsterské miesto ako Letná a Holešovice, ale zase to má do seba niečo iné. Dnes sa preto vyberieme práve na Vinohrady! Týmto článkom zároveň nateraz ukončím sériu o Prahe, pretože je čas navrátiť sa k práci v Anglicku. Verím ale, že ste si túto "cestovateľskú letnú sériu" užili tak ako ja, a že si ňou aj počas roka budete pripomínať leto, prázdniny, voľno a zábavu :)

Výhľad na vinice na Vinohradoch

Vinohrady sa tiež volajú kráľovské Vinohrady, pretože sú tam zasadené vinice, na ktorých sa dodnes pestuje hrozno. Založil ich ešte Karol štvrtý a odvtedy tam sú (dúfam, že to správne hovorím). Oblasť viníc, ktoré sa nachádzajú priamo v meste (Vinohrady sú v centrálnej časti Prahy) je naozaj krásna. Myslím, že budete prekvapení, keď sa tam rozhodnete ísť, a zrazu kúsok od ulice kde stojí električka a je tam bežný mestský život, zrazu prídete do parku v ktorom je vinič. Ja som rozhodne prekvapená bola, pretože to len tak v nejakom veľkomeste neuvidíte :)

Zaujímavá stena na Vinohradoch ako v LA na Melrose Avenue :)

Mimochodom, zastávky metra, na ktorých môžete vystúpiť a ocitnúť sa na Vinohradoch sú I.P.Pavlova, Námestí Míru alebo Jirího z Podebrad. Električky, ktoré idú cez Vinohrady sú napríklad číslo 4 a 22 (ulice na ktorých môžete vystúpiť sú Ruská, Moskovská, Krymská, atď.), ale aj 10 a 16 ( zastávka Jirího z Podebrad).

Električka 22 - nielen na Vinohrady ale až na hrad! :)

Špeciálny tip odomňa je, že električka 22 je výborný spôsob, ako sa previesť po Prahe za pár korún a dostanete sa z Vinohradov až ku Pražskému hradu, uvidíte Letohrádok Kráľovny Anny a kopu ďalších centrálnych častí Prahy, ako napríklad Malá Strana. Na hrade je väčšinou veľa turistov (dokonca aj počas korony) ale hneď vedľa hradu nájdete dve skvostné miesta. Jedným je už spomínaná Kuchyň na Hrade (o ktorej som toho veľa napísala v tomto článku), a druhým je krásny Schwarzenberský Palác, v ktorom je výstava Starých Mistrú - výstava obrazov od renesancie po baroko.

Táto výstava je súčasťou národnej galérie Prahy, takže ak by ste chceli umenie ešte lepšie preskúmať, kliknite si sem

Nájdete tam napríklad aj obrazy od Rubensa a čo je veľkou výhodou, v miestnostiach je na lavičke taká veľká kniha, kde sú podrobnejšie vysvetlené jednotlivé obrazy, takže keď niečomu budete chcieť porozumuieť lepšie, stačí si tú knihu prelistovať. Výstava je pre študentov do 26 rokov zadarmo :) a ak nemáte veľmi radi obrazy, prehliadnete si takto aspoň palác zvnútra a hlavne, je odtiaľ nádherný výhľad na Prahu, taký ako je z mála miest.

Schwarzenberský palác

Výstava starích mistrú, napríklad na fotke je jeden z obrazov od Rubensa

Námestí Míru a exkluzívne reštaurácie

My sa ale vrátime na Vinohrady a dnes našu trasu začneme na Námestí Míru, kde je veľmi príjemná atmosféra, až ma to prekvapilo. Je tam taká oáza kľudu vtlačená do mestského ruchu. Na námestí občas bývajú výstavy a večer tam hrá živá hudba. Čo je ale v tejto lokalite naozaj vynikajúce je belgická reštaurácia Bruxx. Neviem, či ste znalci belgického jedla, ja som rozhodne nebola, ale Matej je odborník, pretože jeho najlepší kamarát je Belgičan. Belgičania sú známi nie len vaflami, ale aj hranolkami, ktoré smažia dvakrát. Asi to neznie úplne lákavo ale chuť belgických hranoliek je fakt výborná. Okrem toho, Belgicko je krajina ktorá má more (na rozdiel od nás), takže ich ďalšou špecialitou sú mušle a ustrice. No a samoztrejme pivo. A toto všetko v Bruxx nájdete. Vozia tam totiž čerstvé mušle a ustrice z Holandska 3x do týždňa. Ak chcete čerstvé a delikátne morské plody, táto reštaurácia je presne pre vás. Ja som za posledné roky zmenila chute a zamilovala sa do mušlí. Jedla som ich teda len pár krát a väčšinou v Taliansku, ale je to pre mňa momentálne letné jedlo číslo jedna.

Mušle Slávky, hranolky v Bruxx

Ustrice som prvýkrát vyskúšala v Bruxx a toho som sa trochu bála, či mi to bude chutiť. Ale lákalo ma to, pretože keďže som študovala dejiny umenia, celé holandské a flámske umenie je o rôznych maľbách zátiší a portrétov, na ktorých sú namaľované práve ustrice. Ak neveríte, hoďte si to do Google :) Zároveň, vraj ustrice boli považované za afrodiziakum a v minulosti toto jedlo bolo preto považované za extrémne neslušné a vyzývavé. Smiešne, že? My sa v dnešnej dobe zmôžeme tak na správu do ktorej dáme emoji baklažánu alebo marhule. A kedysi ľudia jedli ustrice. Neviem, čo je lepšie. Podľa mňa sú tie ustrice stále štýlovejšie.

Námestie Mieru

Čo sa týka samotného jedenia, nie je to asi pre každého. Predsa len, ustrice vám donesú úplne čerstvé, to znamená úplne živé. Podávajú sa na tanieri, ktorý je obložený ľadom a na ňom sú naukladané ustrice. Vašou úlohou je na nich nakvápať citrónovú šťavu, čím ustricu usmrtíte, a potom ju z lastúry vybrať a v jednom hlte zjesť (nezabudnite požuť, aby ste si vychutnali ich chuť). Vyberanie ustrice z lastúry nie je najľahšie a používa sa na to taká špeciálna vidlička. Keď sa s tým trochu potrápite, nakoniec sa vám to podarí. No a na záver by ste si mali zneutralizovať chuť nadrobno nakrájanou cibuľou v náleve, ktorá je tiež položená na tanieri. Všetko to znie ako nejaký rituál sekty bláznivých gurmánov, ale mne to stálo za to. Návod na jedenie a servírovanie som vám podrobne opísala hlavne kvôli tomu, aby ste vedeli, čo vás čaká, skôr ako si ustrice objednáte. Myslím že vedieť o netradičnom jedle zopár informácií skôr, ako vám ho prinesú nemôže byť na škodu. Ak je čašník snob tak vy mu takto môžete ukázať, že viete o čo ide.

Môj narodeninový večer v Bruxx a na Námestí Míru :)

Ak vás Belgické jedlo až tak nezaujalo a neznášate morské plody, máte v blízkosti Námesitia Míru ešte jednu delikátnu možnosť a tou je ospevovaná talianska reštaurácia Aromi. Ja som v nej nebola ale naši kamaráti tvrdia, že to bol priam extatický zážitok. Je to však reštaurácia, ktorá patrí medzi tie drahšie, takže ak by ste ju chceli vyskúšať, odporúčam vám to skôr pri nejakej vzácnej príležitosti, ako na bežú večeru.

Na záver vás ešte pošlem do krásneho kníhkupectva Book Therapy, do ktorého sa ja stále ešte len chystám, ale počúvam naň samé chvály. Ak ste tam už boli, určite mi dajte vedieť, som zvedavá.

V tejto lokalite sú ešte dva zaujímavé podniky. Prvým z nich je Bistro Paprika, ktoré je špecifické tým, že ho založili dvaja ľudia z Izraela a ponúkajú tam typický izraelský street food, čo pre nás stredoeurópanov znie skôr netypicky. Ním je napríklad známy hummus a falafel, ale aj kopa ďalších iných jedál, ktoré ja bohužiaľ neviem vysloviť, ale vraj sú vynikajúce. Bistro je maličké, takže sa vám nie vždy podarí si tam sadnúť, väčšina stolov je rezervovaná. My sme skúsili hummus aj falafel, aj chlebovú placku pita plnenú humusom, šalátom a falafelom, a všetko bolo vynikajúce. Jediné, čo by som vám fakt odporúčala je rezervovať si stôl dopredu a nechať si jedlo naservírovať tam, namiesto toho aby ste si ho zobrali so sebou. Myslím, že to správne servírovanie tomu dodá ešte väčší zážitok.

Pita chlieb z Papriky plnený humusom a falafelom

Blízko odtiaľ je potom pivovar Ossegg, v ktorom si varia vlastné pivo (čo je v Prahe celkom typické, ale aj tak je to podľa mňa stále zaujímavé ako pre miestnych tak aj pre nás "turistov"). Majú rôzne druhy piva a myslím, že ich hlavným pivom je kvasinkové pivo, takže ak máte radi niečo takéto, určite tam zabehnite. Ak by vás tento pivovar nezaujal, je na Vinohradoch ešte Vinohradský pivovar, ktorý je fakt výborný. Ich pivo napíklad čapujú aj v Karlínskom bistre Etapa, takže si môžete vybrať, kde si ho dáte a nemusí to byť len na Vinohradoch :)

Grébovka, víno, a Havlíčkov park

Od jedla a rušného Námestí Míru kde sa kríži metro s električkami, sa presunieme do jednej špeciálnej lokality. Dúfam, že ste nezabudli na to, že sa nachádzame na Vinohradoch, a tie svoje meno nemajú len tak. Na Vinohradoch sú totiž skutočné vinice. Hore nad vinicami stojí Grobeho vila a pod ňou je krásny Havlíčkov park, cez ktorý sa dá nielen prechádzať ale aj piknikovať, sedieť na lavičke a čítať si a tak podobne. V parku je tiež jedno skryté insta miesto, ktoré by ste tam učite nečakali.

Je to totiž umelá jaskyňa, ktorý vyzerá ako z Disney rozprávky alebo minimálne z nejakého francúzskeho zámku. Nad touto jaskyňou sa týčia klasické vinohradské domy, a tak fotka z tohto miesta bude priam rozprávková. Ak chcete zaručený "insta spot" ale nemáte na to ísť do Disneylandu alebo Versailles, myslím že v Grébovke sa budete môcť parádne realizovať. Veľa ľudí ju nepozná, pretože je tak trochu ukrytá, takže sa vám ani nestane, že by to tam bolo preplnené turistami.

Grébovka

Ak nie ste insta-pozitív ale stále by ste chceli toto miesto napriek tomu objavovať, určite zájdite do miestnej vínnej pivnice, kde vám dajú vyskúšať víno z Grébovky. Posedíte si tam priamo medzi vinicami a budete mať pekný výhľad na Prahu, keďže vinice sú na kopci. Jednoducho ideál! Ak máte radi mexické jedlo, kúsok odtiaľ je mexická reštaurácia Las Adelitas.

Grobeho vila, hneď by ste si ju vymenili s bežným bytom v paneláku, že? :)

Okolie Riegrových sadov

Na vinohradoch je viac než len jeden pekný park. Tým ďalším sú Riegrove sady, ktoré miestni volajú “riegráče”. Ja som v nich bola na jeseň a tým, že stromy boli zafarbené typicky jesennými farbami, bolo tam podľa mňa ešte krajšie. Smerom odtiaľ uvidíte trochu divnú Žižkovskú televíznu vežu, v ktorej sa nachádza jedna hotelová izba. Je to taká divná stavba asi ako naše bratislavské ufo. Love or hate. Každopádne, mňa na tom najviac zaujalo, že na veži boli veľké plaziace sa sochy bábätiek. Vymyslel to nejaký umelec a fakt to tú stavbu dosť oživilo. Asi by sme také niečo mohli navrhnúť aj v Bratislave.

Ak sa vám sochy bábätiek nezdajú dostatočne kuriózne, mám pre vás ešte jeden špeciálny tip. Na náměstí Jiřího z Podebrad je veľmi špecifická stavba kostola najsvätejšieho srdca, ktorý bol postavený v 30. rokoch minulého storočia.

Na tejto fotke vidíte aj Žižkovskú vežu aj kostol, myslím, že totálne vystinuje Vinohrady

Je to taká zvláštna stavba, že ani neviem kam ju zaradiť. Je moderná to rozhodne ale nie je jednoduchá a vzdušná, Je taká dosť komplikovaná a hodiny, ktoré sú jeho dominantou mi pripomínajú filmy od Tima Burtona. Jednoducho, choďte sa tam pozrieť, myslím, že to neoľutujete.

Park v Riegráčoch :)

Kúsok odtiaľ je jedna krásna kaviareň, ktorá sa volá Spižírna 1902, a vôbec vám nepoviem, čo tento názov znamená. Čakala by som, že 1902 by mohlo znamenať, že bude niečím historická, a že bude niesť niečo s klasických viedenských kaviarní ale nie je tomu tak. Kaviareň je veľmi moderná, má krásne pomaľované stropy a je jednou z lapačov instagramerov. Chodia tam však aj miestni obyvatelia a občas tam stretnete aj niekoho známeho. Káva je dobrá a koláče sú také stredné. nechcem povedať, že nie sú dobré, práve naopak, sú. Ale nie som si istá či si ich pečú sami. To je asi jediné mínus.

Interiér Spižírny je naozaj krásny, asi je to dizajnovo jedna z najkrajších kaviarní

Som zvedavá, čo na Vinohrady poviete. Sú podľa mňa veľmi špecifické a niečím určite jedinečné. Ja si ale myslím, že sú aj trochu zvláštne. Miesi sa tam veľa rôznych vecí a štýlov a veľa vecí, ktoré sú tam na jednej kope by som asi na kope neočakávala. Myslím ale, že nudiť sa tam rozhodne nebudete. Ak chcete spoznať Prahu, chce to dosť času a hlavne to chce ju spoznať z rôznych uhlov. A Vinohrady sú práve jedným z nich.

Ďakujem všetkým mojim čitateľom, že ste si tieto články venované Prahe prečítali. Ja som sa ich písaním parádne zabavila a dúfam, že aj vy. Praha nie je len hrad a most a trdelník, Praha je úžasná. Prajem vám kopu parádnych pobytov v nej! :)

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page