top of page

Život na UCLA: Jedálne a univerzitné stravovanie

Uznávam, že toto je dosť netradičný námet na článok a písať o jedle na UCLA úplne samostatný článok môže znieť na začiatku dosť bizarne. Veľa z vás sa ma ale občas pýta na to, ako je možné že na mojich instastories stále vidíte toľko veľa chutného a pekne vyzerajúceho jedla. Odpoveď je jednoduchá - na UCLA máme naozaj dokonalý systém stravovania a "školských jedální" (ak sa tak naše reštaurácie vôbec dajú nazvať), ktorý je okrem iného aj najlepší univerzitný systém stravovania v Amerike a UCLA preto už niekoľko rokov po sebe vyhrala cenu za najlepšie študentské stravovanie. Poďme sa teda pustiť do jedla!

Na UCLA sa cítim po roku úplne ako doma a veľmi ťažko sa budem s touto univerzitou a našimi skvelými jedálňami lúčiť

Ako funguje univerzitné stravovanie na UCLA?

Keď som sem v Septembri prišla (článok o tom, ako som sa dostala na UCLA nájdete tu), nevedela som si ešte predstaviť, čo to znamená byť na univerzite s najlepšou stravou v Amerike, ale veľmi rýchlo som to zistila a myslím, že v tomto článku to rýchlo zistíte aj vy.

V prvom rade musím povedať, že mám obrovské šťastie, že som sa ubytovala na jednom zo školských internátov, a že som si nehľadala na rok byt mimo kampusu. Všetky tieto naše univerzitné jedálne sa totiž nachádzajú v internátnej časti kampusu, ktorá sa volá "The Hill" a je ich tu naozaj neskutočné množstvo. Úplne najdôležitejšie včak je, že jedálne sú veľmi rozmanité, takže sa našťastie nemusíme báť, že nás každý týždeň "prekvapí" to isté menu (spomínam si totiž, že jeden môj kamarát mi povedal, že napríklad na Air Force Academy v Colorade majú úplne celý rok, každý týždeň jedno a to isté menu).

Stravovanie v jedálňach sa tu delí na dining halls (teda klasické jedálne formou bufetu/švédskych stolov) a na take-out reštaurácie (kde si môžete dať jedlo zabaliť do krabičiek/misiek a zjesť si ho v izbe alebo vonku na jednej z vonkajších terás na kampuse, ktorých je všade dostatočné množstvo a využívam ich veľmi rada).

Predtým, ako sa ale pustíte do čítania o jedálňach na UCLA vám len rýchlo pripomeniem, že o mojom živote na UCLA som už napísala zopár článkov, takže ak by ste sa chceli v celej tejto americkej univerzitnej problematike zorientovať viac, článok o tom, ako vyzerá môj typický deň nájdete tu, o mojej internátnej izbe hovorím tu a o tom, ako celkovo funguje americká univerzita píšem tu.

Terasy sú tu všade a sú to naozaj príjemné vonkajšie študovne, kde sa dá parádne naobedovať :)

Ako fungujú "Dining Halls" na UCLA?

Teraz sa už môžeme oficálne presunúť k jedlu :)

Jedálne vo forme švédskych stolov máme "na Kopci" štyri. V jedálni Covel ponúkajú talianske jedlo a zároveň bufet s Halal a Kosher jedlom (pre študentov ktorí sú Moslimovia alebo Židia alebo samozrejme akéhokoľvek iného náboženstva a majú na takéto jedlo chuť).

Ďalšia takáto jedáleň je De Neve, kde podávajú hlavne americké a mexické jedlá ako tacos, burrito, hot dogy a hamburgery ale aj veľa zeleniny, ovocia a občas sa tam vyskytne aj nejaká polievka.

V jedálni Feast máme zase kombináciu čínskej, thajskej a japonskej kuchyne, kde mávame na obed občas aj sushi, ale samozrejme okrem sushi tam ponúkajú veľké množstvo iných ázijských jedál ako Pad Thai, Teriyaki kura, jedlá z tofu, tradičné knedlíky, rezance a mohla by som pokračovať asi donekonečna :)

Posledná (a moja najobľúbenejšia) jedáleň je Bruin Plate, kde varia hlavne zdravé jedlo a nájdete tam najväčšie množstvo čerstvého ovocia, zeleniny, najlepšie šaláty ale aj zdravé dezerty, výborný jogurt a naopak, nenájdete tam žiadne hamburgery alebo pizzu, vyprážané jedlá a ďalšie tukové, slané alebo sladké "bomby".

..takto vyzerá naša jedáleň Bruin Plate :)

Jedáleň Bruin Plate je zároveň obľúbená aj u všetkých vegetariánov a vegánov, pretože tam majú pre nich najväčší výber jedla (celkovo je tu ale vegánskych a vegetariánskych môžností podľa mňa dostatočne a úplne v každej jedálni je pre nich na výber zopár jedál). Neznamená to ale, že v Bruin Plate nenájdete aj dobré mäso alebo ryby, práve naopak, tie tam ponúkajú vždy.

V každej z týchto jedální funguje systém švédskych stolov, čiže si môžete pre jedlo chodiť donekonečna a vaša "stravenka" má rovnakú cenu ako keby ste išli do take out reštaurácie, takže veľa ľudí využíva stravenky naplno a chodia za ne skoro stále do týchto jedální, kde sa dá jesť neobmedzene.

Zároveň okrem toho, že v každej jedálni ponúkajú nejakú špecifickú kuchyňu je všade veľký šalátový bar, dostatok ovocia, zeleniny, všade sú tiež kávovary, miesto na prípravu čaju a dezertový bar (ktorý sa mierne líši v každej jedálni).

..na tejto fotke som pre vás za celý rok nazhromaždila všelijaké jedlá, ktoré som v jedálňach na UCLA vyskúšala

(napríklad: ovsenú kašu so sušeným ovocím na raňajkách, avokádové toasty, moju obľúbenú vietnamskú polievku Pho, Pad Thai, zeleninovú polievku Ramen ale aj krevetové rizoto, a šalát s grepom, avokádom a tekvicovými semiačkami)

Ako fungujú "Take Out" reštaurácie?

Tieto reštaurácie sú rozmiestnené takisto v internátnej časti "na Kopci" a na výber máme pizzeriu, ázijské jedlo, sendviče, šaláty a rôzne smoothies alebo dokonca aj zmrzlinu a bubble tea.

Tieto reštaurácie sú menšie, a je v nich preto aj menšie množstvo miest na sedenie. Sú výhodné hlavne vtedy, ak máme veľa učenia a nestíhame ísť na veľkú večeru alebo obed do jedální.

Zároveň sem rada chodím na raňajky, kedy máme v týchto kaviarňach/reštauráciách na výber rôzne jogurty, ovsené vločky, kávu, pečivo ale aj praženicu alebo rôzne smoothies, a dokonca aj chia pudingy, vafle alebo palacinky s ovocím.

Tým, že ja zo všetkého najviac milujem raňajky a rada ráno skoro vstávam, tieto take out miesta mám vo veľkej obľube. Zároveň je najbližšie pri mojom internáte práve kaviareň, ktorá sa volá Study at Hedrick a je to kombinácia študovne a kaviarne, kde robia najlepšie raňajkové menu na kampuse (do jedální to mám trošku ďalej a skôr tam chodím na obedy alebo večere).

Okrem mojej obľúbenej kaviarne Study, kde si rada zostavujem vlastné šaláty alebo raňajky, tu máme napríklad reštauráciu Rendezvouzs, ktorej názov je naozaj dosť kuriózny a veľa ľudí sa z neho smeje, pretože v "Rendez" ponúkajú v jednej polovici reštaurácie ázijské jedlá a v druhej polovici majú mexické jedlá, pričom názov je francúzsky a nič vnútri nenasvedčuje tomu, že by sem vôbec niekto chcel niekedy ísť na rande :))

Veľmi ma tu tiež baví testovať nové jedlá, takže som sa tu napríklad naučila jesť rôzne druhy jedál z ázijskej kuchyne, ktorú majú v Rendez a ku ktorej doma nemám taký jednoduchý prístup, pretože si doma skôr si vychutnávam naše domáce slovenské jedlá (bryndzové halušky forever).

Ja som vám zatiaľ spomenula z takeout miest "na Kopci" moje dve najobľúbenejšie ale okrem nich tu máme ešte napríklad Cafe 1919, kde máme spomínanú pizzeriu alebo Bruin Cafe, kde ponúkajú možnosť zostaviť si vlastný sendvič alebo smoothie.

..ďalšie moje jedlá ako napríklad šaláty, palacinky s ovocím, pizza, ovocie, vafle, praženica, a nespočetné množstvo ďalších jedál, ktoré si tu užívam :)

Ako viem, čo kde varia?

Na túto otázku mám pre vás výbornú odpoveď. Nielenže máme dokonalé jedálne ale máme aj dokonalú aplikáciu, ktorá sa volá "UCLA Mobile", kde si môžem kedykoľvek pozrieť otváracie hodiny všetkých jedální, a zároveň kompletné menu na týždeň dopredu dokonca aj s energetickými hodnotami každého jedného jedla, alergénmi a kompletným zložením.

Zároveň mi aplikácia aj ukazuje, v ktorej jedálni je v danom momente koľko ľudí, takže sa môžem po ceste zo školy rovno rozhodnúť, do ktorej jedálne pôjdem podľa toho, koľko času na jedlo v daný deň mám, a či sa mi oplatí niekde čakať v rade.

..takto vyzerá aplikácia UCLA Mobile, kde vidíte zoznam všetkých jedální a množstvo ľudí v percentách, ktoré sa práve v každej jedálni nachádza

Asi vám ani nemusím hovoriť, že za tento rok sa UCLA Mobile stala jednou z mojich najobľúbenejších aplikácií a vždy, keď som hladná, tak si s radosťou plánujem kam v ten deň pôjdem na obed alebo na večeru :)

..tu napríklad vidíte časť večerného menu v jedálni Bruin Plate a pri každom jedle sú rôzne symboly, ktoré vám hneď ukážu, či je jedlo vegetariánske, vegánske, či obsahuje napríklad sóju, lepok, mliečne produkty a podobne :)

Ako sa za všetko toto jedlo platí?

V cene ubytovania na kampuse je zahrnutý aj poplatok za stravu a podľa toho, ako veľa jedla zjete, si môžete vybrať takzvaný "meal plan", kde si zvolíte, koľko jedál za týždeň budete chcieť mať k dispozícii na vašej študentskej karte (jedlo sa platí paušálne s ubytovaním a každý týždeň sa vám tam objavia automaticky stravenky na celý týždeň).

Ja som si na začiatku roka hrdinsky dala iba meal plan pozostávajúci z jedenástich jedál do týždňa, pretože som si myslela, že si tu budem raňajky na internáte pripravovať sama ale hneď ako som prišla na UCLA som zistila, že to nie je zrovna dobrý nápad, pretože tu nemáme žiadne kuchyne a ani žiadne spotrebiče (dokonca je tu aj zákaz si nejaké spotrebiče kúpiť na internát- asi sa boja, že by sme to tu podpálili).

Moja sushi hostina v jedálni Feast a dokonca som tu raz natrafila aj na matcha latte, lososa, pomarančové kura s ryžou a ďalšiu výbornú porciu polievky Pho

Nakoniec som si po prvom trimestri zmenila môj meal plan na 19 jedál za týždeň (čo je maximum a okrem 11 a 19 jedál ešte existuje plán, v ktorom máte 14 jedál do týždňa). Nech to znie akokoľvek šialene, každý kto býva na kampuse má tento plán devätnástich jedál, pretože sa najviac oplatí a to množstvo kvalitného a čerstvého jedla, ktoré zaň dostanete je proste na nezaplatenie. V porovnaní s výdavkami v potravinových obchodov v okolí UCLA je to určite výhodnejšie, pretože nákupy potravín sú tu naozaj drahé a nikdy by som si za cenu jednej stravenky nedokázala pripraviť toľko dobrého jedla.

Koľkokrát za deň sa môžem ísť do jedální/reštaurácií najesť?

Systém stravovania tu funguje tak, že od 7:00 ráno až do 2:00 v noci nájdete na Kopci vždy minimálne zopár jedální alebo takeout-ov, ktoré sú otvorené. Jedlo tu máme rozdelené na raňajky, obedy, večere a neskoré večere. Cez víkend máme namiesto raňajok a obeda brunch a potom (klasicky tak ako cez týždeň) večeru a neskorú večeru.

Pokiaľ máte taký meal plan ako ja, v každej tejto časti dňa sa môžete ísť najesť jedenkrát (raz na raňajky, raz na obed, atď.). Existuje ešte aj takzvaný flexibliný meal plan, ktorý vám umožňuje ísť počas jedného času na jedlo ľubovoľný počet krát ale tento plán je úplne najdrahší zo všetkých a zatiaľ som ešte ani jeden deň netrpela hladom, takže podľa mňe nie je nevyhnutný.

..a k toľkému jedlu ešte pridávam aj jednu jarnú fotku z kampusu UCLA, ktorú sa mi podarilo nedávno odfotiť

Na záver naozaj musím povedať, že jedlo a stravovací systém na UCLA je ako z iného sveta a je neuveriteľné, že to tu takto úžasne funguje. Občas sa cítim, ako keby som bývala v hoteli a nie na školskom internáte a je mi už teraz jasné, že na toto budem v Škótsku (ale vlastne aj celý život) už len spomínať.

Čím sú naše jedálne ešte špecifické?

Ako úplný "zázrak nakoniec" ešte dodám, že okrem takéhoto stravovania tu máme dokonca aj vlastnú záhradku priamo na streche jednej z jedální, kde pestujeme napríklad vlastný šalát, ktorý mávame v niektoré dni na obed. To mi príde už naozaj ako z úplného sna ale ubezpečujem vás, že si to naozaj nevymýšľam a všetko to tu takto naozaj funguje.

Okrem vlastného šalátu mávame v jadálňach občas aj nejaké slávnostné večere, ako napríklad nedávno sme mali "Havajskú noc" alebo "Avokádový festival", kde mávame úplne jedinečné menu a na tieto akcie chodia väčšinou aj ľudia, ktorí nebývajú na kampuse.

Toto je fotka z nedávnej havajskej noci, kde sme si naozaj urobili hostinu a napríklad ja som sa najviac potešila z "poké bowl", čo je typické havajské jedlo z ryže, surového tuniaka, rôznej zeleniny a manga :)

..A čo si o tom celom myslím?

Je pravda, že som tu zo všetkého nadšená ale zároveň verím, že raz niečo takéto budeme mať aj na Slovensku a budeme si to môcť užívať všade a nie len tu v inovatívnej Kalifornii.

Dajte mi vedieť, či vás tento článok potešil a čo si o takomto systéme školského stravovania myslíte. Som naozaj zvedavá, čo mi poviete, čo vás na jednálňach na UCLA najviac zaujalo, a čo vám možno príde bláznivé :)

Budem sa tešiť na vaše komentáre!

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page