top of page

Život na UCLA: Ako zvládam skúšky a ako si organizujem čas?

Dnes som si dala za úlohu celkom ťažký článok, kde vám skúsim porozprávať o tom, ako sa učím, ako to, že som sa doteraz z učenia ešte nezbláznila, ako si organizujem čas, tak aby som všetko stihla a zároveň, ako do toho všetkého zmestím aj voľný čas na písanie blogu alebo na športy. Samozrejme, že každý človek má svoje vlastné "triky" a techniky učenia a time managementu ale aj tak verím, že tento článok vám možno pomôže ich vylepšiť, alebo vám dodá nejaký tip, o ktorom ste doteraz nevedeli.

V neposlednom rade dúfam, že vás článok namotivuje aj k tomu, aby ste si pri učení alebo povinnostiach v prvom rade verili, pretože to je podľa mňa jeden z hlavných kľúčov úspechu - nezľaknúť sa a ísť ďalej aj keď si myslíte, že už je všetko skončené a nedá sa to žiadno napraviť.

Toto je moje po-skúškové nadšenie pri Royce Hall, ktorá je "kráľovnou" univerzitných budov na UCLA

Plánovanie je základ!

Tento nadpis naozaj myslím vážne. Nie je nič dôležitejšie ako sa pred akoukoľvek povinnosťou dobre zorganizovať, naplánovať si v akomkoľvek diári alebo online planneri to, čo vás čaká, pretože z toho budete vychádzať a podľa toho uvidíte, kedy sa musíte začať učiť a kedy si budete môcť medzi to "vtlačiť" voľný deň alebo aspoň pár hodín relaxu.

Na stole mám celý deň položený svoj diár (ktorý je v strede fotky), perá, zošit na zapisovanie poznámok, a zároveň moju najobľúbenejšiu aplikáciu na notebooku na písanie poznámok "Microsoft OneNote", ktorú používam počas celej svojej "univerzitnej kariéry" :)

Priznávam sa, ja som úplný "diárový úchylák" a každý rok si kupujem nejaký dokonalý diár, kde si od začiatku roka všetko zapisujem, vyznačujem farebnými fixkami a postupne si tvorím obraz o tom, čo ma počas nasledujúcich mesiacov bude čakať. Píšem si tam všetky dôležité dátumy, narodeniny ľudí, dni kedy je treba niečo zaplatiť, kedy letím domov, kedy si musím kúpiť letenky ale aj kedy je premiéra nejakého filmu, alebo kedy idem so sestrou na konské preteky (a milión iných vecí).

Najradšej si pred skúškami píšem niečo ako zhnutie daného predmetu na pár strán, kde si vypisujem tie najdôležitejšie koncepty a veľmi rada si tiež kreslím schémy, alebo si píšem hlavné informácie (napríklad z učebnice) na malé lepiace papieriky, ktoré si potom nalepím na stôl alebo do zošita

Moje najobľúbenejšie diáre sú buď Moleskine alebo Paperblanks a každý rok ich postupne striedam. Ja osobne najviac zbožňujem diár, ktorý je až na 1 a pol roka, takže tam máte celý jeden školský rok a pár mesiacov naviac.

Celý život som využívala týždenné diáre, kde som mala na jednej dvojstrane prehľad o celom týždni, ale od nového roka som skúsila denný diár a postupne sa doňho čím ďalej tým viac zamilovávam (vy si vyberte akýkoľvek diár, ktorý vám vyhovuje, pretože podstatné je, ČO si budete zapisovať a nie KAM si to budete zapisovať).

Ako vidíte, lepiace papieriky sú u mňa naozaj využité dostatočne. Takisto mám rada aj možnosť zobraziť si na mojom počítači naraz dve obrazovky - na jednej polovici mávam poznámky z prednášok a na druhej polovici prezentácie od profesorov. Jeden z dobrých tipov, ktorý každý rok na internáte používam je, že plastové poháre vždy využívam ako nádoby na perá a ceruzky (alebo na štetce na makeup), a tak nemusím kupovať žiadne doplnky naviac, ktoré by som aj tak za pár mesiacov vyhodila, pretože na takéto drobnosti nemám rozhodne v kufri miesto.

Samozrejme toto je len a len na vás ale aj tak verím, že moje tipy vám neuškodia, pretože fakt milujem plánovanie a niektorých ľudí v mojom okolí z toho občas poráža ale na druhej strane mám aj veľa kamarátov, ktorí mi môj systém zorganizovanosti celkom závidia :)

Ako pracujem s diárom?

Podľa mňa super technika je, že si napríklad určíte, že na každý jeden predmet si zvolíte jednu farbu a všetko, čo sa týka daného predmetu si zvýrazníte v tejto jednej farbe. Hneď tak uvidíte, ktorý predmet vám zaberie koľko času, kedy máte ktorú skúšku alebo deadline na nejakú prácu počas týždňa.

Tu máte aj priblíženú verziu môjho súčasného diára, kde som si plánovala, čo sa budem ktorý deň učit a čo ma čaká :)

(ako vidíte- plávanie a Skype s babkou a dedkom je v krásnej ružovej farbe)

Potom je (aspoň pre mňa) veľmi dôležité vybrať si nejakú obľúbenú farbu, ktorou si vyznačíte príjemné a oddychové udalosti. V mojom prípade je to rozhodne ružová a tou si značím napríklad výlety, voľné dni, prázdniny, športy, jedlo ale napríklad aj Skype calls s kamarátmi alebo sestrou (a samozrejme s babkou a dedkom).

Všetky tieto veci považujem za relax a preto to nejako špeciálne nerozdeľujem a tak je všetko, čo ma teší je v mojom diári ružové.

Tieto oblúky ma vždy po ceste do školy fascinujú a rada si tam občas sadnem, keď mám náhodou čas a len tak sledujem ruch na kampuse UCLA

Zároveň je dobré si do diára okrem školských vecí a relaxu pridať aj bežné povinnosti ako napríklad pranie prádla alebo napríklad upratovanie izby pretože pokiaľ si to zapíšete, podľa mňa budete mať lepší prehľad o tom, čo kedy robíte a nestane sa z toho chaos. Zároveň sa vám nestane, že si nebudete mať čo obliecť, pretože vždy budete približne vedieť, koľko času vám vaše oblečenie v priemere vydrží čisté a kedy ho už treba rozhodne oprať. Napríklad pre mňa je to dôležité hlavne keď som na internáte, pretože za každé pranie a sušenie platím zvlášť, a preto je dobré ak pračku naplním čo najviac a operiem si čo najviac vecí na jeden krát.

Zapisujte, zapisujte, zapisujte!

Podľa mňa je dobré mať v diári toho zapísaného čo najviac, pretože o to viac povinností si z neho potom môžete aj odškrtávať, z čoho mám ja osobne obrovský pôžitok a všetci sa mi vždy smejú, keď im víťazoslávne poviem, že som si práve niečo odškrtla v diári.

Jedna z ulíc na kampuse UCLA :)

Zároveň ma ešte baví písať si na malé lepiace papieriky takzvané "wishlisty", kde si píšem veci ktoré si chcem časom kúpiť, výlety kam by som chcela ísť, knihy, ktoré si chcem prečítať alebo objednať na leto (a po novom aj nápady na články na blog).

Denný režim je pri učení veľmi podstatný

Pokiaľ vás čaká skúškové obdobie alebo akékoľvek náročné obdobie v nasledujúcich pár týždňoch, podľa mňa je dobré si reálne dopodobna rozvrhnúť, čo chcete každý deň stihnúť, o koľkej budete potrebovať denne vstávať a rozmyslieť si, koľko hodín z dňa chcete venovať povinnostiam/učeniu (pretože samozrejme máme určitú kapacitu a nemá zmysel očakávať, že sa zvládnete sústrediť 20 hodín denne - oveľa lepšie je nastaviť si realistické očakávania).

Veľmi, naozaj veľmi je dôležité to, že si do denného režimu vsuniete napríklad prechádzku na vzduchu alebo nejaký šport. Každý má aspoň pol hodinu alebo hodinu zo dňa čas na "vyvetranie mozgu", čo je podľa mňa najlepšie dobitie energie a získanie opätovnej chuti do učenia (čo niekedy býva obzvlášť ťažké, hlavne ak skúškové trvá dlho).

Nie je nič lepšie ako si dať napríklad poobede čas na to, aby ste sa išli prejsť po meste, lese, parku, jednoducho hocikam. Najhorší systém je podľa mňa stráviť voľné chvíľky pri sledovaní seriálov alebo videí, pretože to vám len unaví oči a nebude sa vám chcieť potom učiť, pretože tak či tak ste nezmenili prostredie a nenatiahli si kosti alebo chrbát (neznamená to, že ja som disciplinovaná ako robot a nepozerám seriály alebo videá na YouTube ale snažím sa nechať si ich až na večer, keď už je vonku tma a keď si ich dám ako odmenu za to, že som zvládla celý deň nabitý učením).

Ja sa snažím počas skúšok vždy chodiť behať alebo plávať a keď to náhodou nestihnem alebo vôbec nevládzem, idem aspoň na chvíľu von na prechádzku a dýcham čerstvý vzduch alebo keď som v St Andrews, idem sa prejsť na pláž a pozerám sa do vĺn.

Vyvetranie sa v prírode alebo aspoň v meste je niečo, čo mi vždy pomôže nájsť novú energiu na učenie :)

Denný režim zároveň zahŕňa aj to, že si rozvrhnete, koľko potrebujete hodín spánku na to, aby ste na druhý deň neboli "ako omáčka" ale boli naopak fresh a nachystaní na ďalší deň učenia (u mňa je takýto režim nutný, pretože skúškové býva dosť dlhé a trávim ho na internáte a nie doma - ak vás zaujíma môj študentský život a nevideli ste moje predchádzajúce články, tak článok o mojom typickom dni na UCLA nájdete tu, článok o St Andrews nájdete tu a článok o UCLA nájdete tu).

Pre mňa to konkrétne znamená 8-9 hodín totálneho kľudu. Nehovorím to tu preto, že som si to práve vymyslela, ale všetky výskumy ukazujú, že bez dostatočného spánku sa proste nedá žiť zdravo (podľa mňa minimálne 7 hodín by ste si na spánok mali denne určite vyhradiť - samozrejme nenaznačujem, že máte spať celé dni 13 a viac hodín lebo ako viete - aj dobrého niekedy veľa škodí :)).

Odmena je rovnako dôležitá ako povinnosti!

Takisto je dôležité si niekedy dať malé odmeny a zájsť si počas učenia napríklad na dobrú večeru s kamarátmi alebo aspoň na kávu alebo zmrzlinu. Jednoducho na hocičo, čo vás trochu poteší a nabije energiou.

Samozrejme, že je to dôležite striedať a nezdržiavať sa na takýchto relaxačných prestávkach pol dňa, pretože potom budete mať viac prestávok ako učenia a to presne počas skúškového nechceme :)

Všetko je to o sebazaprení a o tom, aby ste v učení a relaxovaní našli ten správny balans. Nikto nechce aby vám vybuchol mozog ale zas ani to, aby ste sa nenaučili nič, a potom stresovali deň pred skúškou (to je presne to, čomu sa vďaka plánovaniu vyhnete).

To je ďalšia dôležitá vec: posledný deň alebo aspoň pár hodín pred skúškou je podľa mňa najdôležitejšie dostať sa do kľudu, dýchať a nepanikáriť. Nikomu totiž podľa mňa nepomôže, keď príde na skúšku totálne spotený, vyčerpaný a mŕtvolne biely alebo až zelenkastý.

Myslite na podstatné veci

Pokiaľ si plánujete učenie, určite sa nezdržujte s nepodstatnými vecami, ale dopredu si vyznačte tie najdôležitejšie témy, a zároveň aj tie témy, ktoré vám robia najväčší problém a začnite učenie s nimi. Nemá zmysel sa zdržovať s témami, ktoré vám idú najlepšie a cielene sa vyhýbať tým, ktoré sú komplikované, pretože tak či tak na vás nakoniec počkajú (a o to to bude potom väčší stres a chaos).

...tým, že som v Kalifornii iba na jeden rok a nebudem mať v kufri miesto na všetky veci, snažím sa byť minimalista a zmestiť všetky poznámky do jedného zakladača a samozrejme do počítača :)

Zároveň mi veľmi pomáha pri učení (obzvlášť keď už nevládzem čítať poznámky), keď si zapnem nejaké video, kde vysvetľujú niečo, čo k skúškam potrebujem. Moja najobľúbenejšia stránka je Khan Academy, kde sú videá snáď zo všetkých predmetov (a tém), ktoré si viete predstaviť a na ktorej vám všetko dopodrobna vysvetlia a zjednodušia. Keď nenájdem video tam, hľadám danú tému na YouTube a je to fakt nenásilná forma učenia, ktorá vám trošku rozveselí deň a chvíľu len počúvate a nemusíte čítať alebo zapisovať, čo vám môže pomôcť znova nabrať energiu na klasické učenie.

Čo mi najviac pomáha?

Pri učení je takisto dobré vedieť, aký typ človeka ste. Napríklad ja som si uvedomila, že mi najviac vyhovuje, keď si veci zapisujem, kreslím si schémy alebo obrázky a podľa nich si potom nejakú tému opakujem a nahlas sama sebe vysvetľujem.

Najmenej efektívne je pre mňa ticho sedieť a čítať z počítača, učiť sa v miestnosti kde je veľa ďalších ľudí (je jedno, či sú tichí alebo hlasní) a takisto nie som milovník skupinového učenia, pretože podľa mňa sa medzi kamarátmi človek príliš rýchlo prestane sústrediť (ale každému bude samozrejme vyhovovať niečo iné). Napíklad také tiché čítanie človeka najrýchlejšie unaví a prestane sa sústrediť, čo je presne to, čo nikto z nás nechce, takže určite každému prospeje, keď si v hlave určí to, čo mu najviac vyhovuje a čo bude jeho vlastná najefektívnejšia sratégia učenia.

..k tejto fotke sa dá asi iba povedať, že potom, ako si všetko dobre naplánujete môžete byť takí spokojní ako ja práve teraz po skúškach :))

Zároveň rada počúvam, keď mi niekto niečo vysvetľuje, takže si občas aj nahrávam prednášky na mobil a potom si ich znova prehrávam (ale iba tie časti, ktoré nemám v poznámkach dobre vysvetlené, pretože samozrejme sa počas opakovania nedá vypočuť si celý semester prednášok).

Všetci sme len ľudia (na to naozaj netreba pri žiadnom učení alebo povinnostiach zabúdať)

Ako už tento nadpis naznačuje, aj ja som človek, takže okrem dobrých zvykov mám samozrejme aj svoje zlozvyky. Niektoré som podľa mňa zdedila po rodičoch, pretože napríklad môj otec si vždy počas skúškového údajne trhal od nervov obočie. Ja si vždy hovorím, že to absolútne nie je môj problém, ale tak či tak sa občas pri učení (a hlavne keď som v strese) prichytím pritom, ako si pomaličky "upravujem" obočie a musím sa donútiť zastaviť :)

Medzi moje ďalšie "úchylky pri učení" tiež patrí, že si vždy nájdem čas na strihanie nechtov presne vtedy, keď sa učím alebo si stále varím a popíjam čaj :))

Po prvom ročníku sa mi tiež stalo, že po mesiaci sedení za stolom a hlavne sedení v rôznych vykrútených pozíciách som si úplne "odpálila" chrbát a doma som sa viac ako mesiac dávala dokopy. Bolo to zapríčinené hlavne tým, že som nemienila rešpektovať to, že keď mám seknutý chrbát, musím proste ležať v posteli. Nakoniec som to doviedla do totálneho extrému a týždeň som sa nemohla pohnúť a ani nič robiť a popíjať "Flector" (liek, ktorý ma mal vyliečiť).

Z druhého ročníka mám zas "výbornú" príhodu, kedy som počas skúškového išla tak ako každý deň behať a jeden deň som sa od únavy výborne potkla a spadla tak otrasne, že som si rozderavila tepláky a zničila obidve kolená, keďže som na ne spadla celou váhou svojho tela. Kolená som si tak dobila, že som skoro celé leto nosila obväzy a niekoľko týždňov mi neustále obe kolená hnisali a vyzerali ako z hororu :))

Toto máte len takú "mini vsuvku" abyt ste si nemysleli, že som robot, ktorý len podáva dobré výsledky a nič ho nestresuje, netrápi a všetko mu ide ako po masle.

Odškrtávanie v diári je základ spokojnosti!

Na záver článku by som ešte chcela dodať, že pri učení mi veľmi tiež pomáha, pokiaľ si jednotlivé úlohy dňa postupne odškrtávam a tiež tak vidím, koľko toho za jeden deň dokážem stihnúť tak, aby som sa celý deň nenaháňala bez prestávky, pretože každý máme určitú kapacitu, ktorú sa jednoducho nedá prekročiť.

Takisto som si napríklad všimla, že pokiaľ sa nejaký deň špeciálne zapriem alebo mám energiu naviac a stihnem toho viac ako som si naplánovala, na druhý deň toho zase väčšinou stihnem menej.

Učenie je podľa mňa taká veľká sínusoida, pretože niekedy proste vládzete viac a niekedy menej (a to je úplne normálne).

..občas mi dodáva motiváciu aj to, že sa popozerám okolo seba a uvedomím si, že som sa vďaka zorganizovanosti a sebazapreniu (a rodičov a St Andrews a milión ďalších skutočnosí) dostala až sem, takže to proste musím už len kvôli tomu nejako zvládnuť :)

Ako som hovorila hneď na začiatku, najdôležitejšie je podľa mňa si veriť a povedať si, že pokiaľ ste pre danú skúšku alebo povinnosť urobili maximum, tak to proste stačí. Nemá zmysel sa zbytočne stále podceňovať ale naopak oveľa lepšie je veriť si (v tom podľa mňa my Slováci celkom zaostávame hlavne za "Západom").

Držím vám preto všetkým palce, či už na skúškach alebo v čomkoľvek inom, čo vás v najbližšej dobe bude čakať. Zároveň dúfam, že vám tento článok možno dal nejaký nový návod na to, ako sa dá učiť lepšie a ako si môžete naplánovať čas tak, aby ste ho využili čo najlepšie a čo najefektívnejšie. Nehovorím, že si teraz máte ísť kúpiť zlaté diáre viazané v koži a obložiť si nimi celý stôl, pretože to samozrejme nefunguje, ale jednoducho si myslím, že plánovanie je základ úspechu, a to nielen v učení ale celkovo aj v rôznych životných udalostiach a situáciách.

..za mnou je naša obrovská knižnica Powell Library a nádherný slnečný deň v Kalifornii, pretože ako je vám jasné: it never rains in Southern California :)

Zaujíma ma, či vás bavia aj takéto typy článkov, a či mám podobné články pre vás postupne písať. Určite mám napríklad v pláne napísať článok o tom, ako budem písať moju dizertáciu, takže budem rada, ak mi dáte vedieť, či je to niečo, čo vás na blogu okrem výletov a zážitkov z LA bude tiež baviť.

Zatiaľ sa s vami lúčim a veľmi si vážim to, že moje články majú vás - čitateľov :) (pretože bez vás by sa mi rozhodne nechcelo tráviť toľko času za počítačom a googliť gramaticky vetné správne konštrukcie a písať blog).

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page