top of page

Univerzitná kultúra v St Andrews (a porovnanie s UCLA)

Aké je to študovať na univerzite v upršanom, šedom ale zároveň nádherne zelenom Škótsku? Hneď na úvod vám poviem, že je to viac než úžasné! St Andrews sa totiž okamžite stalo mojim druhým domovom. Zároveň to nie je len názov mojej univerzity, ale je to aj malé mesto na pobreží severného mora, vzdialené asi hodinu cesty autom od Edinburghu. Ja mám v St Andrews za sebou už dva roky študentského života a pred sebou ešte posledný (štvrtý) ročník bakalárskeho štúdia (ktoré tu rovnako ako v USA trvá štyri roky). Keď si pomyslím, že už ma v St Andrews čaká len jeden rok, nechce sa mi tomu ani veriť. V tomto článku vám preto poviem o tom, ako funguje moja 600-ročná škótska univerzita, aké skúsenosti s univerzitným systémom v Škótsku mám ja a budem sa občas snažiť porovnať ho so systémom na UCLA (o ktorom už na mojom blogu nájdete zopár článkov - o tom, ako som sa tam dostala, o tom ako vyzerá môj typický deň a internát ale aj o tom, aká je univerzitná kultúra na UCLA).

St Andrews ukýva aj takéto krásne zákutia a mojim pôvodným plánom bolo dostať sa až do stredu kmeňa stromu ale nakoniec to dopadlo iba takto lebo som nechcela byť kompletne mokrá (na čo mám ja obrovský talent) :)

Aké je St Andrews?

St Andrews je historické mesto, v ktorom nájdete veľmi veľa starých kamenných budov, malých uličiek, nádherných záhrad a (dokonca) tri pláže (East Sands, West Sands a Castle Sands). Mesto leží na pobreží, a preto sa každý deň môžete ísť prejsť po pláži, pozerať sa iba tak do vĺn rozbúreného mora, dýchať morský vzduch, stretnúť tam kopu kamarátov alebo len tak relaxovať. Celé mesto je plné univerzitných budov a keď sem v septembri prídu študenti, počet obyvateľov sa v meste zdvojnásobí. St Andrews je známe okrem toho, že sa v ňom nachádza najstaršia škótska univerzita aj tým, že v ňom vznikol golf.

Napriek tomu, že mesto je celkom malé, obľúbili si ho študenti z celého sveta a trúfam si povedať, že je multikultúrnejšie ako kampus na UCLA, pretože tu máme ľudí naozaj odvšadiaľ, zatiaľ čo na UCLA je obrovské množstvo Kalifornčanov, Číňanov a to je z univerzitnej diverzity skoro všetko.

Výhľad na St Andrews a ruiny katedrály z našej výhliadkovej veže, na ktorú vedie to najbláznivejšie schodisko, aké si viete predstaviť :)

V St Andrews preto tiež nájdete minimálne 5 golfových ihrísk, ktoré sa tiahnu popri pláži a je z nich tiež krásny výhľad na more. Do mesta chodí denne dosť veľké množstvo turistov, ktorí sem chodia na krátke denné výlety autobusmi ale chodí sem aj veľa dovolenkárov-golfistov. Okrem univerzity a golfových ihrísk tu preto máme veľa príjemných kaviarní, reštaurácií a hotelov.

Kate a William v St Andrews, keď boli ešte študenti

Source: http://www.businessinsider.com/a-look-at-the-university-of-st-andrews-where-will-met-kate-2016-11?r=UK&IR=T

Samozrejme, že okrem golfu je pre ľudí veľkým lákadlom v St Andrews aj to, že na našej univerzite študoval britský princ William a spoznal sa tu s Kate Middleton (teraz už samozrejme vojvodkyňou). Máme tu preto napríklad kaviareň North Point, ktorá láka nielen na dobré palacinky ale láka aj turistov, pretože sa tu stretávali Kate a William. Okrem North Point je tu samozrejme aj internát, kde býval princ William a všetky budovy, kam chodil do školy (mimochodom William tu študoval geografiu a Kate študovala deijiny umenia).

Slávny golfový turnaj Alfred Dunhill

Zároveň sa tu občas konajú celkom veľké udalosti, ako napríklad golfový turnaj Alfred Dunhill, kde chodí každoročne hrávať golf aj Hugh Grant alebo herec z filmu Päťdesiat Odtieňov Šedej - Jamie Dornan (za ktorým sa tu samozrejme idú všetci zblázniť). Viac o tom, aké je mesto St Andrews a aké sú tu tradície a história si ale nechám na ďalší článok. V tomto článku sa totiž budeme venovať hlavne univerzitnému systému na University of St Andrews.

Ako som sa sem dostala?

Tejto téme je venovaný celý osobitný článok, ktorý nájdete tu. Pokiaľ ste ho "premeškali", myslím, že sa vám ho oplatí prečítať predtým, ako sa pustíte do tohto článku.

St Salvator's Chapel je náš univerzitý kostol, kde bývajú každú nedeľu ekumenické omše pre študentov a profesorov a kde spieva náš univerzitný zbor, takže ak máte radi stredovek, toto je miesto určené pre vás! :)

Aký dlhý je jeden školský rok v St Andrews?

Jeden školský rok v St Andrews má dva semestre (ktoré sa tradične v Škótsku volajú Martinmas a Candlemas semester) a trvajú od začiatku septembra do konca mája. Každý semester má 11 týždňov kedy sa učíme a odovzdávame eseje a rôzne práce, pripravujeme prezentácie a diskutujeme na rôzne témy.

Musím dodať, že keď ste v St Andrews, nemáte počas roka nikdy ani jeden štátny sviatok a ani jeden predĺžený víkend alebo voľnú Veľkú Noc (okrem asi dvoch štátnych sviatkov, ktoré ale každý rok pripadnú na skúškové obdobie, čiže si voľný deň nijako extra neužijete).

V Amerike je na rozdiel od toho veľa štátnych sviatkov, ktoré sú vždy naplánované na pondelok alebo piatok a tým pádom som tu mala veľa predĺžených víkendov, kedy som si mohla oddýchnuť alebo ísť na výlety. Jediné vaše voľno v St Andrews sú letné, zimné a jarné prázdniny. Mne to takto vyhovuje, pretože potom mám viac voľných dní pokope a nie rozkúskovaných počas semestra. Myslím, že takto berú ohľad na zahraničných študentov (ktorých je v St Andrews podstatne viac ako na UCLA) a umožnia nám tak ísť na prázdniny domov alebo na výlety na dlhší čas, čo je napríklad pre ľudí z Indie alebo Číny oveľa výhodnejšie.

Klasické počasie v St Andrews- hmla, šedo a zároveň nádherne zeleno :))

Ako fungujú študijné odbory na St Andrews?

Špecialitou University of St Andrews je, že ponúka takzvanú "flexible degree structure", čo znamená, že si v prvom a druhom ročníku okrem vášho hlavného predmetu volíte ešte dva ďalšie predmety, ktoré budú mať v prvých dvoch rokoch úplne rovnakú váhu ako váš hlavný predmet. Tento systém tu funguje odkedy bola univerzita založená, a podľa mňa môže znieť na prvý pohľad veľmi čudne ale ubezpečujem vás, že na druhý pohľad je to úplne úžasný systém.

Dáva vám nekonečné množstvo slobody a takisto možnosť, že keď po roku zistíte, že sa vám váš pôvodný študijný odbor nepáči, máte šancu si ho zmeniť. Preto tu aj študujeme bakalára 4 roky a nie 3 roky ako v kontinentálnom systéme, ktorý nájdete v krajinách ako Francúzsko, Nemecko, Taliansko alebo aj na Slovensku. Zároveň je tento systém podobný aj tomu na amerických univerzitách, kde si tiež v prvých dvoch rokoch dávate aj iné predmety a zároveň okrem vášho hlavného predmetu (takzvaného "major") študujete aj takzvaný "minor" (ďalší menší študijný odbor popri vašom "major").

Tak ako v Amerike, aj tu sa delí štúdium na undergraduate (4 roky s bakalárskym titulom) a na postgraduate (postgraduálne šúdium na konci ktorého získate po pár rokoch PhD). Takisto je v Škótsku (a myslím, že aj inde v Spojenom Kráľovstve) považované vaše undergaduate degree (teda bakalár) za ukončené vysokoškolské vzdelanie a môžete sa s ním plnohodnotne zamestnať. Pokiaľ túžite po vedeckej kariére, potom idete na PhD a tam už sa niekoľko rokov iba venujete výskumu.

Magisterské štúdium ako také je v Británii celkom neobvyklé a nikto ho tu príliš nevyhľadáva, narozdiel od kontinentálneho systému, kde sa považuje magister za "adekvátne" vysokoškolské vzdelanie. Tu trvá magister 1 rok a väčšinou sa naň hlásia ľudia keď si chcú rozšíriť obzory alebo zistia, že sa po škole chcú venovať niečomu inému (napríklad ak niekto vyštuduje sociológiu a zistí, že vlastne chcel byť psychológ, prihlási sa na magistra a získa tak dostatočné znalosti z psychológie v "zrýchlenej verzii").

Internát St Salvator's, ktorý voláme "Sallies" a kde býval aj William :)

Aké predmety som mala počas štúdia na St Andrews ja?

Ako som vám už spomínala, môj hlavný predmet je Psychológia a v prvom ročníku som mala okrem nej aj Dejiny Umenia a Nemčinu. V týchto troch predmetoch som potom pokračovala aj v druhom ročníku, pretože som bola so všetkými troma predmetmi veľmi spokojná. Nikdy by som si nebola myslela, že sa "nájdem" v Dejinách Umenia ale tento predmet sa mi tak páčil, že som dokonca uvažovala, že by som ho študovala aj ďalej. Nakoniec som to ale musela prehodnotiť, pretože som sa prihlásila na zahraničný pobyt do Ameriky a tam sa dala študovať len Psychológia.

St Mary's Quad- jedno z najkrajších zákutí v St Andrews, kde sa nachádza aj moja škola psychológie :)

V druhom ročníku si už ale musíte dať pozor na to, aby ste so svojho hlavného predmetu dosiahli určitú minimálnu známku, ktorá vám zaručí vstup do "honors". Honors je názov pre štúdium, ktoré absolvujete v treťom a štvrtom ročníku. Znamená to tiež, že v treťom a štvrtom ročníku sa už budete venovať iba vášmu hlavnému predmetu, čo je v mojom prípade Psychológia (pretože som sa nerozhodla si to zmeniť, poznám však veľa ľudí, ktorých nejaký iný predmet zaujal natoľko, že si ho zvolili za svoj hlavný a pokračovali s ním do honors).

Ako fungujú skúšky v St Andrews?

Skúškové obdobie v St Andrews trvá 2 týždne a pred ním nasleduje buď jeden alebo dva týždne "revision" (teda opakovania). Po zimnom semestri máme týždeň revision (kedy nechodíme do školy a len sa učíme) a potom nasledujú skúšky. Celé toto 3-týždňové skúškové obdobie stihnem ešte pred vianočnými prázdninami a to je asi najlepší organizačný bonus v St Andrews, pretože domov na Vianoce odchádzam vždy s "čistým štítom".

Moja "stará" internátna izba z druhého ročníka a "mučiace kreslo" :))

Po skúškach som síce totálne vyčerpaná ale idem domov s pocitom, že nasledujúcich päť týždňov budem môcť relaxovať. Takto to funguje aj na UCLA a osobne súcitím s každým, kto má skúšky až po Vianociach. Toto je naozaj jedna z vecí, ktorú by som nemenila.

Aby som nezabudla, tak na skúšky sa neprihlasujeme my ale počítač nám vygeneruje všetky dátumy tak, aby sme mali všetci rovnaké podmienky. Takisto tu funguje systém, že všetci píšeme skúšku z daného predmetu naraz v jednej miestnosti a všetci máme rovnakú šancu uspieť (alebo samozrejme aj neuspieť). Formát skúšok sa tu líši od predmetu, ale celkovo sú skúšky v prvých dvoch ročníkoch kombináciou esejí a krúžkovačiek, zatiaľ čo počas tretieho a štvrtého ročníka už máme len skúšky vo forme esejí. Skúšky tu bežne trvajú 2 až 3 hodiny a každý študent ten čas využije naozaj naplno. Veľmi dobre si spomínam na takú pol hodinu do konca skúšky, kedy mi už znecitlivie ruka a musím sa nútiť ešte písať ďalej a dostať na papier čo najviac zmysluplných informácií.

Eseje sú hodnotené veľmi prísne a požadujú od vás aby ste pod tlakom za pár hodín vytvorili esej, ktorá bude dávať zmysel, vaše argumenty budú dávať "hlavu a pätu" a rozhodne tam nie je priestor na nejaké obkecávanie sa. Musíte si byť istý informáciami a rôznymi vedeckými štúdiami, ktoré uvediete ako príklad a fakt to podľa mňa tvrdo preverí vaše vedomosti a aj to, ako sa dokážete za 2-3 hodiny zorganizovať tak, aby ste mali dosť času na písanie ale zároveň aby ste si premysleli o čom a ako budete písať.

Táto "mini záhrada" je rovno pri univerzitnej knižnici, takže keď náhodou vonku neprší alebo nefúka, učíme sa aj tu :)

Druhé skúškové obdobie máme samozrejme po letnom semestri a to trvá o týždeň viac. Myslím, že to bude dané ako skoro všetko v St Andrews - historicky, takže vôbec nevieme, prečo v lete máme na opakovanie namiesto jedného týždňa dva, ale nikto sa nesťažuje. Máme viac času na učenie a naozaj sa vždy cítim lepšie pripravená na skúšky v lete. Aj keď poviem vám, nie je to žiadna sranda byť v izbe/knižnici zavretá celé dva týždne vkuse. Zároveň sa mi minulý rok stalo, že mi padli termíny skúšok na neskorší dátum a mala som takéto nemé a asociálne týždne až tri.

Je to obdobie, kedy sa od rána do večera iba učím a sedím za stolom až kým nezozelenám. Režim neustáleho učenia vyvažujem aspoň každodenným behom a občasným sťažovaním sa kamarátom ale naozaj to nie je sranda. Zároveň je tu oveľa menej bežné, že študenti idú počas skúškového domov, takže tu aspoň všetci "trpíme" spolu a niekedy si robíme prestávky a chodíme na prechádzky na pláž alebo do mesta na dobrú večeru.

Ako funguje známkovanie?

Známkovanie v St Andrews je veľmi špecifické (ako asi všetko v St Andrews, keď sa nad tým teraz zamýšľam). Máme tu známky od 0 do 20, pričom 17 až 20 sa dá preložiť ako "A". Na to, aby ste daný predmet spravili v prvom ročníku potrebujete minimálne 7 bodov a v druhom ročníku budete potrebovať 11.5 bodov na to, aby ste sa dostali do "honors".

Castle Sands je najmenšia pláž v St Andrews ale je tu veľmi príjemne a niektorí študenti sem chodia napríklad na piknik :)

Známkovanie v St Andrews je veľmi tvrdé, takže dostať z nejakého ťažkého predmetu napríklad 12 bodov nemusí byť vôbec ľahké. Ubezpečujem vás, že číslo 20 na vašom vysvedčení asi nikdy neuvidíte, aspoň ja som nikdy od nikoho nepočula, že by sa to stalo. Mám napríklad kamarátku, ktorá je úplný génius a dostala cenu od riaditeľky univerzity za najlepšiu študentku v ročníku a nikdy číslo 20 nevidela.

Tu musím spomenúť, že v Amerike je systém známkovania nastavený tak, že pokiaľ urobíte všetko, čo bolo treba, dostanete kľudne A za 100%, zatiaľ čo v St Andrews pokiaľ totálne ohúrite profesora, dostanete maximálne 19 bodov. Nehovorím, že jeden systém je lepší ako druhý, pretože pokiaľ v Británii skončíte s 19 bodmi, považujú vás tu za rovnako geniálneho študenta ako v Amerike so 100%tami.

Tieto krásne kamenné domčeky a malé záhradky máme v celom meste a mna ich vždy baví na prechádzkach objavivať a samozrejme fotiť :)

Kto ma hodnotí a ako?

Každú esej, laboratórny protokol alebo skúšku hodnotia minimálne dvaja nezaujatí ľudia. Pri každom zadaní sa stávate anonymným číslom, pretože je dôležité zaručiť maximálnu objektivitu pri známkovaní. Naozaj musím povedať, že toto má pre mňa veľkú cenu a nestalo sa mi v St Andrews ani raz, že by ma niekto oznámkoval zle alebo zlomyseľne.

Zároveň vaše hodnotenie okrem čísla vždy obsahuje aj písomný feedback, ktorý je dlhý minimálne na pol stranu a máte v ňom napísané konkrétne čo bolo dobré, čo máte na budúce zmeniť a na čo sa máte sústrediť.

Pri známkovaní ešte spomeniem, že aj v Amerike aj v Británii záleži na tom, aké známky z predmetov máte, pretože váš diplom ich všetky bude obsahovať a podľa toho vás následne zoberú buď do práce alebo na PhD. V Amerike sa zo známok robí priemer a volá sa "GPA", čo je v rozsahu od 0.0 - 4.0. V Británii sa delia stupne na "first class", "upper second class", "second class", atď. Názvy sú síce rozdielne ale hlavná myšlienka je veľmi podobná. Jednoducho z toho vylpýva, že si nemôžete povedať, že to, že ste nejaký predmet spravili, vám stačí. Musíte sa snažiť ho spraviť čo najlepšie, pretože ste v prostredí, kde na tom, aké máte známky celému vášmu okoliu záleží.

V St Andrews máme aj takýto malý prístav, kde parkujú svoje lode hlavne miestni rybári :)

Ako dlho trvajú prázdniny?

Letné prázdniny máme 3 mesiace, zimné prázdniny 5 týždňov a jarné prázdniny 2 týždne. Možno sa vám to zdá celkom veľa ale St Andrews má tak strašne náročné tempo učenia a školských povinností, že bez prázdnin by som sa asi zbláznila. Keď som v St Andrews, nemám skoro nikdy ani jeden voľný deň v týždni a pracujem na školských zadaniach nonstop, takže to nás presúva aj k ďalšej veľmi veľmi často kladenej otázke.

Je ťažšie St Andrews alebo UCLA?

Na túto otázku neviem úplne 100% správne odpovedať. Je pravda, že v St Andrews sa narobím oveľa viac, pretože úlohy máme náročné a sú spravené tak, aby sme nad nimi strávili veľmi veľmi veľa času predtým, ako ich odovzdáme. Znamená to, že napríklad esej, ktorú píšete máte zadanú na celý semester a bude v hodnote 50 a viac % z vašej celkovej známky z daného predmetu.

Výhľad na St Andrews z cestičky, ktorá vedie po pobreží medzi plážou West Sands a golfovým ihriskom Old Course :)

Eseje a odborné práce sú preto v St Andrews oveľa dlhšie (okolo 5000-10 000 slov), na rozdiel od UCLA, kde máme veľa menších zadaní (napríklad každý týždeň 500 -1000 slov). Čiže na UCLA mám viac menších povinností, plus mám midterm exams (čo som spomínala v predchádzajúcom článku), zatiaľ čo St Andrews mi dáva ako keby viac priestoru a času ale o to tvrdšie a prísnejšie známkuje každú chybu a každé "veľké zadanie". Náročnosť predmetov je na UCLA a v St Andrews podobná a záleží skôr od toho, aký systém vám viac alebo menej vyhovuje (či dávate prednosť týždenným zadaniam alebo celosemestrovým).

Ako funguje systém výučby v St Andrews?

Jednotlivé predmety majú podobný systém ako na UCLA s tým, že prednášky mávame rozložené napríklad tak, že každý deň do týždňa máme 50 minút prednášku a potom máme hodinu "tutoriál", čo je niečo ako diskusia na UCLA. Zároveň mám z psychológie aj "labáky", ktoré sú v prvom ročníku dvojhodinové a v druhom trojhodinové. Pokiaľ by som mala porovnať kvalitu prednášok na St Andrews a UCLA, tak musím povedať, že niektorí profesori v St Andrews boli podľa mňa lepší ako na UCLA, ale zas ďalšieho profesora som si obľúbila tu. Keď to spriemerujeme, myslím, že je to približne rovnaké.

Slávny most Swilken Bridge na najstaršom golfovom ihrisku "Old Course"

Je pravda, že v treťom a štvrtom ročníku sa ale systém v St Andrews mení a väčšinou je to tak, že do týždňa býva jedna 2-3 hodinová prednáška a jeden tutoriál a ostatné činnosti už robíte vo vašej vlastnej réžii. To v preklade znamená, že strávite niekoľko hodín denne v knižnici, čo je úplné centrum študentského diania v St Andrews (narozdiel od UCLA, kde je to skôr fitko:)). O študentskom živote vám ale viac porozprávam v ďalšom článku, pretože si myslím, že si žiada vlastnú "kapitolu". Máme tu totiž okrem športových tímov aj neskutočné množstvo študentských spolkov, vlastné rádio, noviny, divadlá, charitatívne akcie a plesy, jednoducho všetko, na čo si len spomeniete. Aj preto je možno St Andrews už niekoľko rokov po sebe na čele v ankete študentskej spokojnosti (odkaz nájdete tu).

Aký máme vzťah s profesormi?

St Andrews je malá, komorná univerzita, kde nás je dokopy iba 8000 študentov (v porovnaní s UCLA, kde je okolo 30 000 študentov). Na predmetoch je nás podstatne menej ako na UCLA. Znamená to, že vzťah s profesorom máte oveľa priateľskejší ako na UCLA a s veľa profesormi sa tu spoznáte časom osobne. Veľa z nich si vedie svoje tutoriály a na nich sme v skupinách po maximálne 10 študentov takže je to podľa mňa také príjemnejšie a súkromnejšie (na UCLA sú diskusie s 20-30 študentami a vedú ich spravidla doktoranti). Toto je presne jedna z výhod štúdia na menšej univerzite, ktorú si ja teraz o to viac vážim.

Botanická záhrada v St Andrews

Súboj univerzít alebo: kde sa mi páči viac?

Toto je takisto veľmi ťažká otázka, pretože ja Európu milujem a milujem život v St Andrews a milujem Škótsko a mentalitu ľudí. Keď som prišla do Kalifornie, myslela som si na začiatku, že sa mi tu vôbec nebude páčiť a stále som každému len "ospevovala" aké dokonalé je St Andrews (čo samozrejme je). Ale čím dlhšie som v Kalifornii, tým viac sa mi začína páčiť aj tu. Takže to zhrniem takto: žiť celý život v Amerike by som nechcela ale môcť sa sem napríklad vracať v lete alebo si tu dať nejakú stáž by som chcela okamžite. Zamilovala som sa do štýlu života v LA, do počasia, do čerstvého kalifornského ovocia, zeleniny, do najchutnejšieho avokáda a do ulíc a pláže v Santa Monica. Ak budete mať niekedy možnosť ísť do Ameriky, dopredu vám radím - choďte do Kalifornie! Je to raj na zemi! :)

Jedna z mojich obľúbených jarných uličiek, na ktorej kvitnú najkrajšie sakury :)

Aký bude môj posledný rok v St Andrews?

Posledný rok v St Andrews začnem v septembri a bude ma čakať veľmi veľa povinností ale aj veľa "príjemností". Dúfam, že sa mi podarí môj blog udržať pri živote aj počas môjho posledného roka v St Andrews, pretože viem, že bude naozaj kritický. Na rozdiel od UCLA ma v štvrtom ročníku čaká písanie vedeckej práce (dissertation), čo v psychológii znamená, že budem musieť zorganizovať môj vlastný výskum na tému, ktorú mi odsúhlasí môj supervízor (jeden z profesorov na našej škole). Znamená to, že to bude musieť byť nejaká téma, ktorá doteraz nie je dostatočne preskúmaná a ja ju musím (asi počas leta) "vyhrabať" z vedeckých článkov z danej oblasti psychológie.

Naše slávne červené plášte a každoročná prechádzka po móle s horiacimi fakľami, ktorá sa volá "Gaudie Pier Walk" a pripomíname si pri tejto príležitosti študenta St Andrews, ktorý zachránil ľudí topiacich sa v mori :)

Budem si musieť navrhnúť kompletne celý experiment, zorganizovať ho, získať reprezentatívnu vzorku a potom štatisticky zanalyzovať dáta a napísať o tom šialene dlhú a strašne ťažkú prácu. Dovolím si tu tvrdiť, že náročnosť dizertácie v Spojenom Kráľovstve a na Slovensku je úplne rozdielna. Vaša dizertácia sa v Británii stane vašou súčasťou minimálne na celý rok, ktorý ju budete musieť dennodenne riešiť. Táto dizertácia je zložitá aj oproti bakalárskemu štúdiu v Amerike, kde nepíšete žiadnu záverečnú prácu ale namiesto toho sa pripravujete na test GRE, ktorý vám môže pomôcť, pokiaľ sa budete hlásiť na Graduate School (pokiaľ neviete o čom hovorím, pozrite si tento článok).

Náš "Československý Spolok" a parádne posedenia v škótskych puboch, na ktoré sa už tiež veľmi teším, keďže v Amerike je večerná zábava prirovnateľná tej "na kare" :))

Zároveň sa počas posledného roka chystám okrem blogu prispievať aj na náš univerzitný Instagram (@uniofstandrews) a už od prvého týždňa ma čaká dokumentácia niektorých udalostí v St Andrews. Okrem toho máme v St Andrews aj Československý študentský spolok, kde budem spolu s kamarátkou chystať program na celý rok, rôzne udalosti a jednoducho samé super činnosti (nielen pre Čechov a Slovákov).

Výhľad na East Sands a na St Andrews z turistického chodníka Fife Coastal Path, ktorý vedie desiatky kilometrov paralélne s pobrežím severného mora

Aká je tu móda a čo je tu populárne?

St Andrews je veľmi tradičné mestečko, a teda aj móda je tu oveľa "prísnejšia" ako v Kalifornii. Väčšina ľudí sa tu oblieka fakt slušne a tým myslím, že nosia košele a saká a vidíte tu taký ten "oxfordský univerzitný štýl". Nikto tu nechodí po meste v pyžame (na rozdiel od UCLA) a máme tu veľa formálnych udalostí, či už na internátoch alebo na univerzite. Medzi takéto udalosti patria rôzne plesy, charitatívne udalosti, debatný krúžok, koncerty alebo dokonca aj turnaj v konskom póle a módne prehliadky.

Ja, v prvom ročníku na charitatívnom turnaji v konskom póle :)

Viem, že to asi znie na prvý pohľad šialene, ale takto to tu naozaj je. A samozrejme, tento univerzitný preppy štýl "korunuje" aj nosenie červených plášťov, ktoré nosíme na niektoré formálne udalosti (napríklad "Wine and Cheese Night" alebo na formálne/slávnostné večere na internáte počas Vianoc alebo na konci roka).

Nostalgická fotka z môjho internátu z prvého ročníka - John Burnet Hall, v ktorom som sa skamarátila so strašne veľa úžasnými ľuďmi z celého sveta a zároveň som si vyskúšala, aké je to bývať v kamennom hrade :)

St Andrews ako univerzita má nespočetne veľa dlhoročných tradícií, ktoré udržiava až do súčasnosti, čo napríklad mne veľmi vyhovuje, pretože by som niečo také nikde inde na svete nezažila. Je to ako byť súčasťou niečoho neuveriteľne starého a jedinečného, čo robí zo St Andrews naozaj neobyčajné miesto na Zemi.

A aby sme mali nostalgie naozaj dosť, tak toto je fotka zo slávnostného zahájenia môjho prvého ročníka v St Andrews v Young Hall, kde budem mať budúci rok promócie :)

Veľmi ma zaujíma, čo hovoríte na tento univerzitný systém a ako sa vám pozdáva. Dajte mi vedieť, čo by vás o St Andrews ešte zaujímalo a ja budem rada "expandovať" ďalším článkom na blogu. V pláne mám neskôr (hlavne keď budem v St Andrews) určite zdokumentovať moju internátnu izbu a napísať o tom článok a takisto budem určite písať aj článok o mojom typickom dni a veľa článkov z rôznych udalostí, na ktoré počas roka pôjdem.

Určite sa o rok môžete tešiť aj na zdokumentovanie mojich promócií (ktoré sú tiež veľmi špecifické a tradičné), na výlety po Škótsku a zážitky z celého môjho posledného roka, na ktorý sa neviem dočkať a zároveň by som si priala aby sa nikdy neskončil.

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page