top of page

Posledný rok v St Andrews?

Po relatívne dlhej dobe zdravím všetkých mojich čitateľov! (ak teda ešte nejakí po takej dlhej odmlke existujú:))

Ja, s konečne hotovou diplomovkou! :)

Tento rok naozaj končím v St Andrews. Je to môj posledný rok undergraduate štúdia v tomto nádhernom meste na pobreží Severného mora. Napadlo ma, že Vám poviem niečo o tomto mojom poslednom roku, ktorý som nikdy nečakala, že naozaj príde. Ale keďže už je skoro za mnou, asi by bolo dobré si naň trochu pospomínať.

Zrovna včera som odovzdala moju dizertáciu (tak sa tu nazýva záverečná práca typu bakalárka/diplomovka) a došlo mi, že ma tu naozaj čakajú posledné týždne. Našťastie mám počas nich toho ešte veľa naplánovaného, a verím, že sa mi v priebehu leta podarí z týchto zážitkov niečo aj spísať na blog.

Teraz ale budem trochu hovoriť o tom, aký je môj posledný ročník na St Andrews :)

Návrat z Kalifornie do Škótska

Priznám sa, že keď som si počas letných prázdnin predstavila, že sa mám po roku oddychovania na pláži, jedenia čerstvých melónov a avokád vrátiť do studeného a upršaného Škótska, moc sa mi nechcelo. Ale je pravda, že za necelý týždeň som sa v St Andrews opäť zabývala :)

Bolo to rozhodne aj vďaka nášmu Česko-Slovenskému Spolku, ktorý v St Andrews máme vytvorený, a kde organizujeme každý týždeň super aktivity, ktoré zahŕňajú hlavne kopu dobrého jedla (občas aj takého domáceho- slovenského).

Jedna z pláží v St Andews, na ktorú sa rada chodím prechádzať

Štvrtý ročník na univerzite

Posledný ročník v St Andrews je trochu iný ako tie ostatné. Je to hlavne preto, že máme menej prednášok a viac samostatnej práce. Najskôr som sa toho trochu obávala, pretože zadaní a čítania sme mali každý týždeň strašne veľa a po roku nepísania esejí v Kalifornii som sa obávala, že som vyšla z cviku :)

V podstate som tento rok strávila celý v univerzitnej knižnici, kde som buď čítala veci do školy alebo písala spomínané eseje alebo poznámky na diplomovku.

King James Library - jedna z naších najkrajších miest na študovanie :)

Ako som písala diplomovku?

Keďže mám ešte všetko ohľadom našej diplomovky čerstvo v hlave, napadlo ma, že vám poviem, ako to vlastne s takou záverečnou prácou na univerzite v UK vyzerá, pretože si myslím, že je to celkom zaujímavé, a zároveň si myslím, že o tom veľa ľudí moc nevie.

V St Andrews sme si mohli vybrať, či budeme písať diplomovku jeden semester (je jedno ktorý si vyberiete), ktorá má hodnotu 30 kreditov (za rok ich musíte dokopy získať 120). Druhá možnosť bola písať diplomovku celý rok a získať za ňu 60 kreditov. Ja som si vybrala túto možnosť, takže vám viac poviem o nej.

Na humanitných predmetoch sa rozsah tejto celoročnej diplomovky pohybuje okolo 12000 až 15000 slov, na vedeckých predmetoch to dosť záleží od toho, čo robíte a či robíte nejaké pokusy alebo niečo programujete.

Môj štvrtý ročník v (doslova) "kocke" :)

Psychológia je presne niekde v strede, a keďže ja som písala diplomovku z nej, o nej vám aj toho najviac poviem.

Prvou vecou, ktorú som musela urobiť je samozrejme vybrať si oblasť psychológie, z ktorej by som chcela diplomovku robiť. Toto som urobila už počas tretieho ročníka a na základe toho mi pridelili supervisora.

Ja som si vybrala sociálnu psychológiu a potom nasledoval výber témy. Toto bol celkom zdĺhavý proces, kedy som možno prvý mesiac netušila, čo by ma tak najviac bavilo a zároveň to musela byť nejaká téma/otázka, ktorú si ešte nikto predtým nepoložil, alebo ak áno, bolo treba niečo zmeniť/pridať, jednoducho nejako tú danú oblasť obohatiť o niečo nové.

Po tomto procese, keď už som vedela, čo budem robiť bolo treba napísať prvú známkovanú časť diplomovky, a to review essay, teda esej, kde som musela zhrnúť danú oblasť psychológie, z ktorej moja téma pochádzala a o nej si čo najviac naštudovať.

..jedna z nekonečných uličiek v hlavnej univerzitnej knižnici

Keďže všetky diplomovky z psychológie sú experimentálne/zahŕňajú nejaký výskum, bolo potom treba požiadať etickú komisiu St Andrews o schválenie mojej štúdie. Toto bol niekoľkotýždňový proces, kedy som vypĺňala obrovské množstvo tlačív a musela som podrobne rozpísať všetky časti môjho projektu a všetky potenciálne nebezpečenstvá, ktoré by mohli pri výskume hroziť mojim účastníkom alebo mne.

Po tejto časti môj projekt/praktická časť bola konečne schválená a počas celých zimných prázdnin som zbierala dáta.

Po prázdninách, keď som sa vrátila do St Andrews som sa pohrúžila do spracovania dát a začala som ich analyzovať.

Nakoniec som posledné mesiace strávila písaním mojej diplomovky, ktorá bola dlhá 7000 slov, čo bol limit, do ktorého sme sa museli všetci zmestiť.

Aby som vám trochu priblížila, z čoho tento text pozostával, tak v podstate to bol:

  1. úvod, kde som (znova) zhrnula danú oblasť a napísala som, kde sú v tej oblasti nedostatky a ako sa ich ja pokúsim napraviť

  2. metodológia, kde som opísala presne čo som robila a ako som daný experiment zostavila

  3. analýza dát

  4. diskusia, kde som sa snažila interpretovať, čo dané výsledky znamenajú, ako súvisia s danou oblasťou, ako by som dokázala môj experiment vylepšiť, čo mu chýbalo a na záver, čo navrhujem, že by sa v budúcnosti malo ďalej skúmať

Je pravda, že na to, aby som mohla vôbec niečo vykonať som potrebovala pomoc od viacerých ľudí a hlavne môjho supervisora, s ktorým som všetko konzultovala, stretávala sa s ním každý týždeň a veľa veľa o všetkom čítala.

..a jedna idylka na záver :) keď máme šťastie, a vykukne slnko, tak sa takto na jar dá sedieť a obedovať na jednom z dokonale zelených trávnikov (tento je zrovna pred mojou školou)

Na záver ma ešte čaká obhajoba mojej práce pred dvoma profesormi, ktorí budú zároveň moju diplomovku známkovať a prezentácia pred spolužiakmi a tromi ďalšími profesormi zo školy, ktorí ale nebudú v danej oblasti odborníci, kde by som si mala vyskúšať, aké je to prezentovať svoju prácu bežným ľuďom dostatočne zrozumiteľne :)

Keďže písanie diplomovky mi tento rok zaberalo hlavné množstvo času, preto som sa rozhodla napísať aj tento článok. Som zvedavá, čo na tento článok poviete a zároveň sa budem tešiť, ak mi na mojom instagrame napíšete, čo také by vás o mojom roku na St Andrews zaujímalo :) určite mám v pláne písať veľa nových článkov na blog a už sa na to naozaj teším!

:) tak dúfam, že aj vy

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page