top of page

Cyklistika, časť prvá: Rakúsko-Uhorsko na bicykli!

Počas korony som si ušetrila peniaze a splnila si jeden sen, o ktorom som nevedela, že ho mám. Kúpila som si cestný bicykel a postupne som úplne prepadla cyklistike. Vždy som vyhlasovala, že bicyklovanie neznášam a tu som, posadnutá bicyklami, cyklo oblečením a vyhľadávaním cyklotrás. Moje cyklo zručnosti nie sú samozrejme perfektné, ale hrozne ma to baví. Preto vás asi neprekvapí, že som s mojim skoro novým bicyklom podnikla celkom dosť výletov (už som prekročila aj magických prvých 1000km). Praje tomu zároveň aj fakt, že naše cestovanie je teraz obmedzené a zároveň aj to, že nemusím byť v Anglicku, a môžem pracovať z domu. Preto som za posledné mesiace stihla obehnúť cyklotrasy, ktoré sa môžu dokopy nazvať ako Tour de Rakúsko-Uhorsko. Bicyklovala som totiž v Rakúsku, Česku, na Slovensku a trochu som nahliadla aj do Maďarska. Preto bude dnešný článok venovaný fakt krásnym cyklotrasám v našej strednej Európe. Zároveň verím, že vám trochu pomôžem zorientovať sa v okolí Neziderského jazera (hlavná časť cyklo výletu), pretože keď som tento výlet plánovala, nedokázala som na žiadnej internetovej stránke nájsť kompaktné informácie o tom, kadiaľ treba ísť, kde parkovať, kde sa zastaviť, a tak podobne.

Klasické móla na Neziderskom jazere, z ktorých sa dá chodiť plávať

Rakúsko: Neziderské jazero a oblasť Burgenland/Niederosterreich

Jedným z parádnych cyklo-výletov bola cyklotrasa okolo Neziderského jazera v Rakúsku. Neziderské jazero je blízko pri slovenských hraniciach s Rakúskom a tak cesta tam netrvá príliš dlho. Kúsok od Neziderského jazera je aj nákupné centrum Parndorf, ktoré väčšina Slovákov pozná z Rakúska možno aj najlepšie. Takže toto je váš orientačný bod. Za Parndofom už nasledujú pekné rakúske dediny ktoré sú kúsok od Neziderského jazera. My sme zaparkovali auto v dedine Neusiedl am See, pretože to tak nejako vyplynulo, ale ak chcete ísť na túto cyklotrasu, zaparkovať môžete v nespočetne veľa dedinách (napr. Rust, Donnerskirchen, Podersdorf, Purbach, atď). V Neusiedl am See bolo asi najviac ľudí a sama si kladiem otázku, čo tam také robili. Neprišlo mi to totiž ako miesto, kde sa niečo dá robiť. Každopádne je tam strážené parkovisko, ktoré stojí asi 1 euro na hodinu. Keď sa viacej rozhliadnete, určite nájdete v Neusiedl aj neplatené parkovisko, my sme ich tam pár videli. Zároveň v tých ďalších dedinách je takisto možnosť hocikde zaparkovať, napríklad v každej dedine je obchod s potravinami a pri ňom môžete v kľude zaparkovať.

Maják v Podersdorf am See

No a teraz už k samotnej cyklotrase. Okolo celého Neziderského jazera vedie krásna cyklotrasa, z ktorej väčšia časť je v Rakúsku a menšia časť je v Maďarsku. Trasa je veľmi dobre značená zelenými cyklo značkami. My sme na plánovanie trasy ale používali hlavne appku mapy.cz, ktorú sme používali aj pri turistike v Škótsku, o ktorej som napísala podrobný článok. Myslím, že tak ako aj pri chodení, aj pri cyklistike je dobré si to rozplánovať trošku dopredu a vedieť, čo vás čaká.

Nakreslila som vám k trase aj takúto orientačnú mapu, kde máte nakreslené zastávky modrou, jedlo červenou a trasu zelenou :)

Trasa okolo Neziderského jazera je dlhá cez 100km, ak ju chcete absolvovať celú. My sme sa na internete dočítali, že Maďarsko nemá tie najlepšie cyklotrasy a nechceli sme sa ocitnúť na mieste, kde budeme ďaleko od nášho auta a cesty budú zlé. Zároveň, keďže som cyklo nováčik, úplne som sa do 100km trasy na jeden deň nehrnula, pretože sme mali veľmi teplé počasie.

Na Neziderskom jazere sa robia tiež všetky vodné športy, takže veľa ľudí tam chodí aj na inú ako cyklo-dovolenku

My sme preto zvolili trasu, ktorá mala okolo 70km. Výhodou na Neziderskom jazere totiž je, že cez jazero chodia malé lode, niečo ako vodné taxi, a tie vás cez jazero v rôznych bodoch prevezú. Lístky nie sú drahé a popri jazde na bicykli to môžete mať aj trochu ozvláštnené. Trasa je skoro úplne rovná, nie sú tam žiadne výrazné stúpania, celý čas idete okolo jazera, aj keď nie v každom bode vidíte z cyklotrasy jazero. Trasa vedie skôr cez vinice.

Rakúsky Burgenland

Čo sa týka zastávok, rozhodne sa vám z Neusuedl oplatí zastaviť v dedinke Podersdorf, kde je ikonický maják, ktorý často vidíte na fotkách ktoré propagujú Neziderské jazero. Maják ale rozhodne vyzerá krajšie na fotkách ako v skutočnosti, pretože je dosť malý. Ale aj tak je pekný a myslím že v kombinácii s pekným výhľadom na jazero, ktoré trochu vyzerá ako more, tým že je veľké okolo 300km, tak je to fakt príjemná zastávka.

Potom nasledovala dedina Illmitz, od ktorej sa dá dostať ku asi najkrajšej a najkľudnejšej pláži na tomto jazere. Obišli sme aj iné pláže ale táto bola rozhodne najlepšia. Asi preto, že je dosť odľahlá a tým pádom sa tam ľuďom až tak veľmi ísť nechce. Vy tam ale určite choďte. Okrem toho, keď sme tam boli, vstup bol zadarmo. Napriek tomu, že to bol cyklo výlet, mali sme v ruksaku okrem základných vecí aj plavky a jeden rýchloschnúci uterák takže sme si tu dali pauzu a trochu si zaplávali. Jazero tu tiež bolo asi najčistejšie, takže ak radi plávate a chcete sa schladiť, určite sa tu zastavte.

Najlepšia zastávka okolo jazera bola táto malá občerstvovacia stanica s jablkovým muštom

Tu sme sa tiež definitívne rozhodli neisť už do Maďarska a tak sme sa vybrali lodným taxíkom odtiaľto na druhý breh jazera, do dediny Morbisch. Tu bolo veľké kúpalisko a takisto pláž, ktorú sme skúsili iný deň ale neodporúčam ju. Je tam veľa ľudí, hluk, nie tak čistá voda a vyberajú vstupné. V Morbisch sme sa zastavili na jedlo ale bola som sklamaná, že v Rakúsku po ceste nebolo dosť veľa zastávok na jedlo a ani lákavo vyzerajúcich reštaurácií alebo malých bistier. Jednoducho nič, takže sme boli nútení zakotviť to pred Billou, kde sme si kúpili pečivo a ovocie. Rakúske obchody s potravinami sú fakt parádne a jedlo tam majú úplne super, takže to bolo niečo čo sme ocenili.

Potom cesta viedla cez vinice a dedinky Rust, Oggau, Donerskirchen, Purbach, Winden, Jois a nakoniec naspäť do Neusiedl, kde sme sa potrebovali vrátiť k autu. Trasa nám so zastávkami na kúpanie a jedlo tak trvala skoro celý deň. Dôležité je tu tiež povedať, že v spomenutých dedinkách sú pekné vinárstva a tak ak nemusíte potom niekam ďalej šoférovať autom, určite sa tam na pohár vína zastavte. Pôsobilo to na nás fakt príjemne a tak sme si po ceste aspoň kúpili fľašu miestneho vína a jablkového muštu, ktorí tu podávajú riedený studenou minerálkou a to mi fakt strašne chutilo. Takže či už máte alebo nemáte radi alkohol, tu je na výber aj mušt aj víno.

Cyklistika v okolí Schwarzenbach je plná serpentín

Takže takto nejako vyzerala naša trasa okolo Neziderského jazera. Okrem toho sme v Rakúsku bicyklovali aj mimo oblasti Burgenland a to v susednom Niederosterreich, pretože moja sestra tam býva. Nie je to asi úplne oblasť, kde by ľudia chodili na výlety ale boli tam krásne cyklotrasy, a tie boli už oveľa kopcovitejšie.

Tento okruh mal okolo 15km a prevýšenie približne 275m a pekná zastávka na trase bola Oberpetersdorf (mapy som nakreslila ja, trasy vymyslel Matej)

Ak sa teda budete nachádzať v okolí Neziderského jazera na viac dní a rovina vás nebude stále baviť, kúsok odtiaľ máte kopce. My sme robili okruhy v okolí dedín Wiesmath, Schwarzenbach a Hochwolkersdorf a bolo to tam super.

Trasa číslo dva mala okolo 25km a prevýšenie bolo približne 480m, pozor na serpentíny v okolí Schwarzenbachu (oranžovou sú zakreslené stúpania a zelenou zjazdy)

Cesty sú veľmi kvalitné, mali sme ich skoro sami pre seba a natrénovala som si tam chodenie do kopca aj z kopca. Fakt je to úplne iné ako cyklistika po rovine. Okrem toho, že sa riadne do kopcov narobíte je rovnako náročné ísť aj dole v zákrutách.

Pekné miesta nájdete aj v malých dedinách ako toto v Oberpetersdorfe :)

Maďarsko: hranice s Rakúskom

Ako som už spomínala, cez Maďarsko vedie časť cyklotrasy okolo Neziderského jazera, ale my sme ju nakoniec nevyskšali. Čo vám ale môžem rozhodne doporučiť z Maďarska, je to samozrejme nič iné ako jedlo. My sme sa išli v Maďarsku pozrieť do mesta Šoproň, ktoré je blízko pri rakúskych hraniciach, a tak sa na dovolenke pri Neziderskom jazere oplatilo tam zájsť. Mesto je tak ako veľa vecí v Maďarsku plné kontrastov. Majú tam nádherné historické budovy, ale ich sláva je veľmi zašlá. Nič nie je dobre opravené a preto je veľmi smutné dívať sa, ako to všetko tak trochu chátra.

Na námestí v Šoproni sme objavili krásnu reštauráciu

Napriek tomu sa do mesta podľa mňa oplatilo ísť a preskúmať pekné uličky a pochutnať si na výbornom maďarskom jedle. Ryby, guláš, polievka halázsle, to fakt milujem. Zároveň to v Maďarsku “žilo” tisíckrát viac ako v Rakúsku. Bol to smiešny kontrast vidieť dokonalý asfalt v rakúsku a pritom všade tmu a dediny bez ľudí, bez toho aby sa v piatkový letný večer odniekiaľ ozývali zvuky a boli tam ľudia na terasách a v reštauráciách.

Levandulová zmrzlina v Šoproni

Na druhej strane Maďarsko, kde boli cesty trochu žalostné, za to večerný život a pohostinnosť ľudí úplne úžasná. Takže, ak budete v Rakúsku a pritom kúsok od Maďarska, odporúčam vám takúto fúziu jednej aj druhej krajiny, pritom si samozrejme z každej vyberte to najlepšie.

Doris v Šoproni

Pôvodne som chcela napísať o bicyklovaní iba jeden článok, ale vidím, že by som to príliš naťahovala a preto sa na bicykli do Česka vyberieme až v ďalšom článku. Dúfam, že sa tešíte!

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page