top of page

Život v Prahe, časť prvá

Od mojich článkov zo života v Los Angeles už ubehli dva roky a mne písanie mojich cestovateľských zážitkov začalo chýbať (a snáď aj mojim čitateľom). Na blog som nezanevrela a písanie ma bavilo stále ale naozaj som nemala ani dosť času ani dosť chuti písať o tom, ako sedím od rána do večera zavretá medzi knihami a vedeckými článkami, ani o tom, ako žije študent, ktorý sa rozhodne robiť doktorát, ani o diplomovkách, výskumoch, skúškach a ničom podobnom. Jednoducho, život doktoranda je stereotypný a pochybujem, že by vás moje vzdychanie v podobe článkov na blog mohlo baviť.

Počas korony som sa ale z UK mohla vrátiť naspäť domov a vďaka tomuto získanému času sa mi podarilo objavovať Prahu, kde teraz niekoľko mesiacov žijem. A poviem vám, naozaj sa tu človek môže cítiť ako v LA! :) Veľakrát kamarátom ale aj miestnym vysvetľujem: toto je presne ako v Beverly Hills, alebo: tak tento podnik by sa nestratil ani v Santa Monica. Všetci sa mi síce smejú ale ja vám môžem odprisahať, že je to FAKT pravda!

Ak chcete Kaliforniu, choďte do Prahy! Len je tam všetko lacnejšie a bližšie, dá sa tam chodiť verejnou dopravou, časové pásmo tu je rovnaké ako doma, a vlakom za pár hodín ste doma na Slovensku.

Káva z cukrárne Myšák a v pozadí klasické električky, ktoré sú ten najlepší spôsob dopravy po Prahe

Praha je úžasná?!

Pred pár rokmi by som sa tejto vete smiala, pretože napriek tomu, že som ju navštívila, ničím ma neočarila. Akurát tak otrasnými obchodmi plnými suvenírov a českého granátu (rozumej: sklo a sklené ryby, kačice, vázy a ďalšie príšerné gýče). Jednoducho, mesto plné lákadiel na turistov, plastových fliaš s vodou, preplnenými námestiami a davmi čakajúcimi na to, kedy začne Orloj “hrať svoje každodenné divadielko”.

Na tejto ulici (Vodičkova) napríklad nájdete starý paternoster na úrade mestskej časti Praha 1 alebo super kaviareň mamacoffee, kde môžete celý deň študovať a pritom vás z kaviarne nevyhodia :)

Praha je úplne iná než som si myslela!

O tomto som sa presvedčila za posledné obdobie a práve preto by som sa v pár článkoch chcela venovať Prahe, ktorú turisti bežne nepoznajú, neobjavujú jej zákutia a tak prichádzajú oveľa. Ak sa teda do Prahy chystáte, čo je mimochodom super destinácia počas korony, pretože je tu omnoho menej turistov, tu sú moje tipy a triky!

Lokalita číslo jeden: Nové Mesto

Táto časť Prahy sa síce volá Nové Mesto, ale nečakajte v nej žiadne mrakodrapy ani moderné budovy. Nové mesto sa totiž volá preto, že sú v nej nie stredoveké budovy, ale budovy väčšinou z 19. storočia a novšie. Staré mesto je totiž plné tých stredovekých budov.

Hviezdičkami označené sú super miesta v Novom Meste, obzvlášť tie, ktoré by ste si možno na prvý pohľad nevšimli, alebo sa k nim ťažšie dostanete

V novom meste začneme dobrými raňajkami a to v pekárni Artic Bakehouse, ktorú si otvoril Islanďan z Reykjavíku a pečie v nej úžasné croissanty a obrovské poctivé chleby. Ak si chcete dať niečo fakt výborné, odporúčam ich obyčajný ničím neplnený croissant (majú tam napríklad aj anglické scones, ale tie by som si tam nedávala, pretože scones majú podľa mňa vyzerať inak).

Ak by ste zatúžili po skutočnom hidden gem, tak vám odporúčam zájsť si do kaviarne Super Tramp, ktorá je skrytá vo “vnitrobloku” a keď ju budete hľadať, budete si myslieť, že tam, kam vás vedie navigácia, sa akurát stratíte v niekoho záhrade. Ale skutočne je tam skrytá pekná kaviareň a terasa, kde sa budete cítiť ako keby ste ani neboli v centre Prahy (v skutočnosti v ňom ale budete). Po ceste z kaviarne môžete zahliadnuť antikvariát a ďalší študentský bar, a dokonca aj redakciu časopisu Vogue CS, z ktorej občas uvidíte vychádzať niekoho super módne oblečeného.

V tejto oblasti je veľké množstvo reštaurácií a samozrejme veľa fastfoodov pre turistov, pretože tých tam býva naozaj veľa. Ak by ste chceli skočiť na rýchly a relatívne lacný obed (okolo 130Kč), zastavte sa na ázijské noodles vo WOKIN, alebo skočte oproti do vietnamského bistra Bahn Mi Ba, kde si kúpte polievku Pho Bo alebo ich super bagetu Bahn Mi. V Prahe žije obrovská vietnamská komunita a teda toto jedlo sa tam naozaj oplatí jesť. Neviem či Bahn Mi Ba patrí Vietnamcom, ale môžem vás ubezpečiť že ich jedlo je vo veľmi dobrom štandarde a teplým hovädzím vývarom naozaj nemáte čo pokaziť.

Moja obľúbená polievka Pho Bo a jedlo Bum Bo Nam Bo :)

Smerom od obedových podnikov natrafíte na OH DEER bakery, ktorá predáva veľmi slávne sladké pečivo, ktoré sa volá cronut (po česky krobliha) a je to vlastne kríženec croissantu a donutu. Ja vám poviem len jedno: ani ja som neodolala a vyskúšala to, pretože kto môže odolať miestu, kde je všetko ružovo-zlaté, pôsobí to luxusne a ešte aj účet vám vytlačia na ružový papier? :) ...každopádne, ak dokážete odolať, kľudne odolajte, je to dosť kalorická presladená bomba za dosť veľa peňazí. Tipy na naozaj super dezerty v Prahe vám rozhodne dám, a preto sa presunieme ďalej.

V tejto lokalite sa totiž nachádza jedna z atrakcií a to Hlava Franza Kafku, ktorá je zložená z rôznych komponentov, ktoré sa posúvajú a je to fakt zaujímavé. Obzvlášť, keď je celá busta vytvorená zo zrkadlového materiálu. Vedľa tejto busty si ale určite všimnite aj kovové valce, na ktorých sú tiež zrkadlá a môžete tam vidieť svoje postavy v naozaj rôznych tučno-chudých variáciách. A čo sú tieto valce? Sú to prieduchy, ktoré odvádzajú vzduch z tunelov metra. V Prahe je ich naozaj dosť a rú v rôznych dizajnoch. Odporúčam vám ich objavovať, je to sranda! Začať môžete napríklad tými pri Hlavnej Stanici.

Franz Kafka, za ktorým vidíte bledožltú budovu, pri ktorej nájdete v malej pasáži skutočný skvost

Od Kafku sa presunieme k jednej rarite, ktorá mne osobne pripomína steny na Melrose Avenue v LA. Je to taká skrytá plastika očí, ktorú nájdete na stene jedného “paneláku”. Málokto si tieto oči všimne a tak je to také miestna vzácnosť :)

Tieto oči naozaj treba hľadať, ale uznajte, je to fakt úžasné, zbadať niečo, okolo čoho ľudia prechádzajú ale nevšimú si to (mne to pripomína signály zo seriálu Sherlock z epizódy Blind Banker)

V tejto časti sa tiež nachádza tanečné štúdio Moving World Prague kde okrem iného býva každý pondelok lekcia jogy od YOGAGANG, čo je podľa mňa jedna z najlepších hipstersko-športových aktivít vo veľkomeste. Táto joga je niečo úplne iné ako čokoľvek, na čo ste podľa mňa zvyknutí. Je to totiž rýchle, dynamické, so super hudbou, cardiom a samozrejme jogou. Pridať sa môže ktokoľvek a vôbec nemusíte vedieť cvičiť jogu a ani vedieť spraviť tie všelijaké krkolomné pozície a ani meditovať a dýchať. Ja osobne nie som veľký fanúšik meditácie a takých tých ukľudňujúcich meditačných hudieb, voňavých sviečok, tmy, a tak podobne. Pri športe chcem vypnúť ale aj sa trochu zničiť, aj sa smiať a to práve v YG človek vždy zažije.

Keď máte pred jogou čas, môžete si zájsť do vedľajšieho If Café, kde si môžete užiť skutočne francúzske dezerty. Ich hlavným zákuskom je citrón, ale čokoľvek vyskúšate bude stáť za to. Táto cukráreň je ale zároveň asi tá najdrahšia v Prahe, takže ak nie ste vyslovení milovníci cukrární, peniaze si radšej môžete ušetriť na pražské pivo, ktoré je naozaj skvost, a to aj pre ľudí, ktorí pivo úplne nemusia.

Ak nechcete ísť do If Café, rozhodne skočte k Myšákovi

Odtiaľto sa môžeme presunúť do Perlovej ulice, ktorá vraj kedysi nemala to najlepšie renomé, teraz je to však totálne normálna a počestná ulica. Keď som videla zábery v seriáli Gossip Girl, kde sa jeden z hrdinov (Chuck Bass) stane obeťou krádeže a dokonca ho v tejto ulici postrelia, musela som tam vyraziť. A našla som tam super taliansku pizzu v La Piccola Perla, ktorú robia skutoční Taliani (nie je to najlepšia pizza v Prahe ale patrí medzi dobrý štandard) a vedľa nej jedno z mojich obľúbených kníhkupectiev KOSMAS, ktoré je aj super zásobené kvalitnými knihami. Je malé a trochu zastrčené ale stojí za to. Viem, že v kúsok odtiaľ je napríklad známejšie kníhkupectvo Academia, ale nie je ani zďaleka také príjemné (prepáč, Academia).

Pizza Margherita v La Piccola Perla

Už keď budete v tejto lokalite, zájdite si do trochu skrytej Františkánskej záhrady posedieť na lavičku a užívajte si ten božský kľud. Túto záhradu je však treba trošku hľadať, a preto vám odporúčam ísť na Jungmannovo námestie a odtiaľ sa vydať za Starbucksom cez bránu dovnútra. Kúsok z Jungmannovho námestia je aj jedna super pasáž (ktorých je v Prahe veľké množstvo a super sa tam schladíte v horúčavách), kde nájdete salón čokolády Orion, a cez ktorú sa dostanete na Václavák.

"Tajná Františkánska Záhrada"

Na záver, kúsok od Václaváku nájdete úžasnú Cukráreň Myšák, ktorá je tu už od Prvej Republiky a kde si budete pripadať naozaj kráľovsky. Zájdite na druhé poschodie, nájdite si nejaký pekný spot, sadnite si za mramorový stolík a dajte si super kávu alebo super raňajky. Ja odporúčam vajcia Benedict a ak túžite po ozajstnej klasike, dajte si kúsok detstva v podobe “buchtičiek se šodó“, alias škôlkarské dukátové buchtičky podávané počas bezmäsitého piatkového obedu :)

Nezabudnite, že cukráreň Myšák má dve poschodia, a medzi nimi visí na schodoch nádherný krištáľový luster

Ak radi kreslíte alebo máte radi pekné obchody, vedľa Myšáka je obchod Koh-I-Noor, a ten sa naozaj oplatí preskúmať.

Tak toto sú moje tipy z oblasti Nového Mesta a nabudúce sa presunieme do mojej najobľúbenejšej Pražskej štvrte - Karlín. Ak teda máte chuť zažiť LA vo “východnom bloku”, odporúčam vám vybrať sa po stopách tohto článku a naozaj vám ručím za to, že nebudete sklamaní.

Cafe Truhlárka nájdete už v spomínanej Františkánskej Záhrade

A na záver, ako tieto miesta nájdete? Najlepšie je si zobrať so sebou navigáciu od Google Maps alebo Maps od Apple a jednoducho zadať akékoľvek z týchto miest do navigácie a máte hotovo. Niektorí ľudia dokážu ísť jednoducho za nosom ale ak nie ste ten typ, nebojte sa vytasiť mobil a hľadať.

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page